VERSLAGEN:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
2020
Meer verlagen van de afgelopen jaren vind je in het archiefCode Oranje in de IJsselhallen
Het is weer februari en dat betekent dat
we na lang wachten weer konden luisteren naar het optoeren van motoren
en het krijsen van turbo’s… Maar wat voor sommigen een lange tijd
wachten is, is voor anderen een korte adempauze ter voorbereiding op de
strijd die weer gaat komen. Zo is er natuurlijk ook weer van alles
gebeurd met het rode gevaar(te) uit Casteren. De veranderingen dit jaar
zijn misschien niet zo uitgebreid als een jaar eerder maar vele kleine
aanpassingen kunnen ook nog steeds veel werk opleveren. Maar gelukkig
waren de aanpassingen deze keer klein genoeg om de tractor tijdig klaar
te krijgen voor de eerste indoor van het seizoen. Een belangrijke aanpassing in de
zoektocht naar meer meters is het nieuwe rubber aan de achterkant van de
tractor. Ondanks het voorspelde slechte weer keken wij meer uit naar het
vooruitzicht van de Vruter die z’n nieuwe sloffen in de Zwolse klei ging
vuil maken. Met die gedachte gingen er weer diverse fans met rooie
jassen op weg naar de IJsselhallen. De tractor zelf had, ondanks het gebrek
aan winter, nog weinig zin om wakker te worden uit zijn winterslaap,
maar na enige opstart perikelen kregen de fans die al Zwolle waren het
bericht dat het rode span weer onderweg was. Na een mooie
middagwedstrijd was de oplegger dan ook tijdig in de IJsselhallen
geparkeerd en konden hadden we voldoende tijd om weer eens even bij te
praten. Gedurende de middagsessie was al gebleken dat er voldoende grip
in de baan moest zitten maar dat deze zich niet zomaar prijs gaf.
Na een spannende mini
klasse met de nodige schades was het tijd voor de Superstocks en was het
vooral hopen op een mooie run zonder schade. Omdat de Vruter als laatste
mocht aanhaken konden we eerst bij de rest afkijken hoe het wel of niet
moest en tijdens de diverse runs kwamen sommige tractoren maar
halverwege de baan maar werden er ook al een mooi aantal Full Pulls op
de borden gezet. De diverse groepen Vruters hadden zich
voornamelijk verschanst bij de Full Pull lijn dus het was duidelijk tot
waar er gas gegeven moest worden. Dit was vandaag de taak van Gert-Jan
zelf omdat hij de winteraanpassingen eerst eens zelf wilde gaan testen.
Terwijl de tractor werd gestart en voor de sleepwagen werd gezet
probeerde de omroeper eerst nog een serieus gesprek te voeren met een
van de Vruters langs de baan. Helaas kwam hij als eerste een Nederlandse
Deen tegen en op de vraag of hij blij was dat hij weer met de Vruters
mee mocht kwam als antwoordt; “Nee ik ben zelf met de auto deze kant op
gekomen”… (Gelukkig mochten we daarna nog gewoon aanhaken)
De tractor werd voor de sleepwagen gezet en vol goede moed
kon er begonnen worden aan de reis naar de 85 meter die dit keer recht
gaf op een plek in de finale. Het optoeren verliep prima en de tractor
pakte gelijk goed op dus de aanpassingen leken prima te werken. Helaas
kwam de zijkant van de baan al snel in zicht en moest er gedurende de
rit veel geremd worden. Dit bleek helaas te veel en enkele meters voor
de vlag kwam er een eind aan de run. Helaas dus geen finale en geen code
rood in Zwolle maar een prima run zonder schade is altijd een goede
start van een nieuw seizoen.
De beste seizoenstart was er voor de Maximum Risk. De Case
in oranje stijl deed de weersvoorspellingen eer aan en was weer eens
oppermachtig in de IJsselhallen. Maar daar waar de ene Case 2 geweldige
runs wist neer te zetten was een rooie Case een ander lot beschonken. Na
een geweldige steunbetuiging kwam de European Maid terug op de baan en
beloonde zich met een Full Pull; precies het gene wat je een concullega
wenst na zulke zware tijden. Maar helaas sloeg tijdens de 2e run het
noodlot toe en kwamen er vlammen onder de motorkap uit en stopte de run
al na enkele meters.
Voordat we buiten weer om de punten gaan strijden staat eerst de indoor wedstrijd in Assen weer op de planning. Hierna gaan we proberen om nog een aantal buiten wedstrijden te rijden voordat we voor het eerst om de competitiepunten gaan strijden. (verslag John Vermeer)