Verslagen 2014


 

ITALIË HET LAND VAN RODE PK'S.

Nadat we ons een slag in de ronte gesleuteld hebben na de motorschade in Frankrijk was het dan woensdagavond dat de tractor weer liep met een nieuwe motor.
Maar helemaal lekvrij was hij nog niet dus hebben sommige nog even een nachtje door gedaan en donderdag morgen om half 5 was hij dan toch echt klaar.
de trekker werd s'middags geladen zodat Gert-Jan en Dirk s'avonds konden vertrekken richting Parma Italie.

 
De rest van de teamleden en supporters ( 14 in totaal) gingen met het vliegtuig.
Ook gingen er nog enkele supporters en teamleden met auto's en campers.
In totaal waren we onderweg met 29 mensen en dat voor een wedstrijd in Italie.

Nadat we om 17.45u verzameld hadden op Eindhoven airport konden we inchecken en door de douane.
Hier kwam iedereen goed doorheen . Om 19.00u konden we in het vliegtuig van Transavia stappen en deze ging om 19.20u de lucht in richting Bologna Italie.

Na een uitstekende vlucht werd rond de klok van 21.00u  de wielen aan de grond gezet in Bologna.
Hier kwamen ze ons ophalen van het hotel , hotel Bologna Airport wat we voor deze nacht geboekt hadden.

 

Het hotel zag er prima uit en goede kamers met goede bedden.
Daarna zijn we nog even wat gaan drinken op het terras met een heerlijk temperatuurtje.
Toen het wat afkoelde zijn we nog even binnen aan de bar gaan zitten.
S'morgens om 9u konden we aanschuiven voor het zeer uitgebreide ontbijt.
Er stond zoveel dat het moeilijk kiezen was. Ook stonden er verschillende taarten en cake iets wat wij in Nederland niet gewent zijn.
Toen iedereen genoeg gegeten had was het wachten op het busje.
Deze zou ons naar Marranello brengen waar we een bezoek zouden brengen aan het Ferrari museum. Aangekomen bij het museum sloten wij, Lia en Johan, ons aan bij de groep. We waren al enkele dagen onderweg en toen we hoorde van de plannen om naar Ferrari te gaan leek ons dit een mooie kans.

Het viel ons meteen op dat er voor ons buiten net zoveel te zien zou zijn als binnen. Door de straten, op het door Ferrari ingenomen industrieterrein, rijden er Italiaanse volbloeden rond zoals corsa's in Nederland. En natuurlijk kun je overal gadgets kopen variërend van pins, petjes, truien, gebruikte kleppen en een bout van 400 euro tot aan een schaalmodel van 7500 euro aan toe. Ook kan je een testrit maken in diverse modellen. voor een goede €100.- mag je 8 minuten rijden.

 

Buiten staan ook de mallen die gebruikt zijn bij het ontwerpen van het eindproduct en binnen in het museum staan naast alle kenteken modellen ook de formule 1 versies keurig opgesteld. Je kunt wel zien dat dit het mekka is voor de snelheidsduivels.

 

Na 2 uur op ons gemak rondgekeken te hebben werd het tijd om onze reis te vervolgen naar Vicofertile. Hier hadden wij en de Fam. Oppers 6 kamers gehuurd in een B&B op 500 meter afstand van het pulling terrein, hier konden we dus op ons gemak wachten op onze truckdrivers Dirk en Gert-Jan want deze mannen hadden onderweg nogal wat vertraging opgelopen.

 

Gelukkig konden we bij de agritourismo enkele flessen wijn en een goed stuk zelfgemaakte kaas kopen. Maar omdat we zeker niet allemaal liefhebbers zijn van dat druivensap vonden de meeste het niet erg om de koelkast van de camper mee leeg te drinken die we gelukkig op voorhand al zo vol mogelijk geduwd hadden met Dommelschkes. Wat eten betreft was het ook simpel, iedereen weet dat Italië het land is van de pizza's dus was het natuurlijk ook onze plicht om de plaatselijk middenstand te steunen. We lieten Lola een stapel van deze lekkernijen bestellen en de grootste honger was gestild.
Het was inmiddels aardig donker geworden toen we richting het pulling terrein liepen en in de verte onze truckers aan zagen komen. In een recordtijd werd de bbq en de tent in gereedheid gebracht voor een super weekend, en wat voornamer was... Even relaxen en bijbuurten van een zeer hectische week.

Deze avond was het nog erg rustig bij de pullingarena want buiten het team van Derksen en wij was er nog niemand.

De volgende morgen had iedereen goed geslapen in de B&B, alleen moeten de Italianen nog een beetje wennen aan de ontbijtgewoontes van de Brabanders. ( Of is dit andersom?) Want 1 hard broodje per persoon en een stuk taart daar kunnen wij niet op leven. Maar gelukkig zagen wij de eigenaresse al snel wegrijden naar wat later de bakker bleek. Na een bakje koffie, die zo sterk was dat het volgens sommige op bitak leek, werd het tijd om eens te kijken of onze maten bij de oplegger al wakker waren. Gelukkig stond hier de koffie ook klaar.. opgelost dus.
Omdat er op zaterdag geen wedstrijd was, op sommige Nederlandse websites stond van wel, besloten we om eerst eens rond te lopen op een Italiaanse boerderij. Het begrip 1 Europa is dan toch nog ver te zoeken als je vergelijkt hoe de boeren bij ons aan de milieueisen moeten voldoen, maarja het was mooi een leerzaam.
S'middags besloten we met zijn allen een middagje naar Parma stad te gaan. Zo gezegd zo gedaan. Dus met de hele bende naar de bushalte. In de ,overigens mooie city, werd al snel duidelijk dat wij geen stadsmensen zijn dus we slenterde op ons gemak langs de winkeltjes en marktkraampjes. Vele winkels waren dicht tot 16.30 uur dus ik zag bij sommige mannen alweer een opgeluchte glimlach op het gezicht verschijnen. Het doel werd toen aangepast naar: Echt Italiaans ijs, Pizza, Parmaham en een pintje. Kijk dan gaan wij mannen wel even mee "shoppen".
Nu is een stad leuk maar om een overdosis aan stadslucht te voorkomen besloten we om na een paar uur toch maar eens terug naar Vicofertile te gaan waar er ondertussen meerdere teams binnen kwamen gedruppeld. Toen in de avond de meeste teams aanwezig waren werden we uitgenodigd door de organisatie om deel te nemen aan een Pre-pullingparty op de baan.
En het moet gezegd worden dit was keurig geregeld met eten erbij en voor de liefhebbers sterke drank waarop menig tractor op zou starten. De muziek werd verzorgd door een plaatselijke dj die de jaren 80 nog eens deed herleven.
De avond werd afgesloten met een echte Hollandse polonaise en om 24.00 uur moest er nog even gezongen worden voor Mariët want die was jarig.

Uiteindelijk was het dus zondag:

De temperatuur liep al vrij snel op waardoor er al vroeg enkele rondliepen met een kapotte koppakking, of dit nu door de hitte kwam, de wedstrijdstress of de zaterdagavond dat laat ik in het midden. Ondanks dat er eerder geruchten gingen dat er maar 19 tractoren zouden rijden waarvan de helft in de boeren klassen viel dit alles mee.
De organisatie had een goede wedstrijd verzorgd met diverse mooie klasses, waaronder pro-stock, 4.5 ton, enkele trucks en uiteraard de superstocks. Eerst werd aangegeven dat de Superstocks rond 14.00 uur aan de beurt zouden zijn, maar de organisatie besloot om toch nog een pauze in te lassen zodat de tijd opschoof tot 15.30 uur. Dit bood ons de kans om nog even wat te eten te scoren.
Nadat we een tijd in de rij voor de kassa gestaan hadden wilde we 30 friet bestellen, maar dat zou niet gaan. De frietpan kon maar 10 friet tegelijk aan, dus werd er gekozen voor 60 broodjes met ham. De kassa sloeg op Error toen er een bedrag van 300 euro op moest.
Het vrouwke dat het vlees moest snijden keek ook al niet te vriendelijk maar ze begon aan het karwei en na een half uur snijden waren de streek gerechten gereed. Na het overhandigen van de 2 dozen met voedsel lachte het snijvrouwke wel. Achteraf weet iedereen wel waarom. Ik denk dat ze niet met de zoutpot uitgeschoten waren maar met de zoutemmer :-(.

15.30 uur.... Superstock time. Sjors mocht het bal openen met zijn New Born Deere. Iedereen was benieuwd, wat waren de tactieken van de concurrerende teams. Maar het was al snel duidelijk dat er geen spelletjes gespeeld gingen worden, er werd gereden voor wat iedereen waard was. Sjors zette een keurig FP neer net als Bram met de All or Nothing en Rowan met de Green Gangster Deere.

Als 4e moest Gert-Jan aanhaken. Wat zou het nieuwe blok doen? blijft het heel? Zouden we ook al meteen mee kunnen doen met de grote van de klasse? Het optoeren klonk perfect. In tegenstelling van de rest van het weekend waren de vruters stil, de temperatuur steeg en de ontlading was groot toen D'n Aerdvruter na een redelijk mooie run een keurige FP neerzette.
Nu was het tijd voor de mannen om de data te bekijken en te beslissen of we terug zouden komen in de finale. Inmiddels strandde Manon  bij de 97.05 meter door een kapotte turbo, en Derksen kwam tot 98.59 meter. Hierdoor was dus al duidelijk dat Bram Euro-cup kampioen 2014 was!! De verder finale plaatsen waren voor Hurricane en Zapo.

Dus met 6 tractoren in de finale. Ondanks dat de spanning uit de wedstrijd was kregen we toch nog een mooie finale te zien. Sjors reed 98.94 meter, Bram 91.39 meter en Rowan 94.08 meter. Vruter-time: De data zag er normaal uit dus kwamen we terug. Ook deze keer ging het optoeren goed, maar bij de 65.65 meter kwam de rooie tot stilstand met vermoedelijk een kapotte turbo. Hurricane kwam nog tot 89.55 meter en Zapo ( na lang wachten vanwege een kapotte sleepwagen) pakte de 2e plaats met een afstand van 95.09 meter. Dus 1. Sjors Zeinstra, 2 Zapo, 3 Rowan Zeinstra.

De Euro-cup werd dus gewonnen voor Bram Kools, als 2e eindigde Rowan en als 3e Sjors Zeinstra.

Omdat het vliegtuig, de truck, en de rest diezelfde avond weer vertrokken naar Nederland werd met gepaste spoed alles weer netjes opgeruimd zodat iedereen aan de terugreis kon beginnen.

Mooi was om te zien hoe iedereen zijn eigen wegen kiest:

- De truckers met Henk Wijngaard galmend door de speakers over de Brennerpas.
- De snelle reizigers via Bologna met het vliegtuig en de Fam. oppers met de auto die de kids Liechtenstein nog even laten zien.
- De Kraaien, via de Gothardpass, de Italiaanse kust, de Simplon en de Furkapass.

Maar allemaal met hetzelfde doel.... Het maken van veel plezier!

Dit was het laatste verslag van het seizoen 2014. Iedereen bedankt voor de support en hopelijk tot ziens in 2015!


GEZELLIGHEID TROEF IN BOUCONVILLE

Nadat we in Alphen nog een zuiger verspeeld hadden was het nog een hele klus om de tractor weer klaar te hebben voor het EK in Bouconville. Maar doordat we als team alles op alles hadden gezet was hij weer mooi op tijd klaar.

Zoals gewoonlijk met een EK vertrekken we altijd op vrijdag.
Ook vertrekt er altijd een bus van van Gompel met een groep vruters supporters.
Met een omweg via Made waar ook nog 15 mensen instapten kon de reis vertrekken richting Bouconville.
Onderweg worden de eerste blikjes dommelsche genuttigd en een paar potjes getoept .
Met enige vertraging door files komen we na 6uur reizen eindelijk aan in Bouconville.
De vrachtwagen van Verhoeven was al gearriveerd met de tractor.
Hier kon toen begonnen worden met het opbouwen van ons tentenkamp gezamelijk met de groep uit Made.

Na een heerlijke maaltijd bereid door marriet en bianca konden we beginnen aan de eerste feestavond die tot in de kleine uurtjes zou duren. Toen de eerste uit bed kwamen gingen de laatste erin.

Zaterdag is de wedstrijd dag voor de superstocks.
Maar omdat de officiële opening pas om 17u zou beginnen hadden we nog de hele dag om rond te kijken op het terrein , potjes te kaarten en gezellig bij te praten met andere teams.
Om 16u werd de tractor klaargezet en vertrok iedereen naar de baan voor de officiële opening .
Hier worden alle teams van alle landen voor gesteld met natuurlijk voor ieder land het volkslied.
Iedereen had goed gegeten dus we waren voorbereid op een lange dag

Rond de klok van 18u ging het dan eindelijk beginnen. Dit jaar waren eerst de mini's aan de beurt. Dit eindigde al meteen goed met een volledig Oranje podium. Zou dit ook zo zijn bij de volgende klasse, de superstocks?


Agrifac interaction mocht de spits afbijten met de proeftrek en deze eindigde in een mooie fullpull. De sleepwagen afstelling blijft staan. Toen was het de beurt aan Rabbit g'n mad. De Deen die boven ieders verwachting toch op het EK was had een moeizame run maar zat wel in de finale.

Toen was het de beurt aan SøMælk D'n aerdvruter.
Zou hij toch voor een stunt kunnen zorgen?
Met een rustig optoerende moter vertrok Gertjan rustig en met weinig grip in de eerste meters kwam de gang er goed in.
Maar toen sloeg het noodlot bij de 60 mtr toe en was windows 2014 een feit.
Dit hadden we niet verwacht dat juist hier een drijfstang de weg naar buiten had gekozen.
Balen balen en nog eens balen en met een afstand van 71.44 is de EK droom voorbij.

Red Alert stopt na een moeizame run vier meter voor het zwart/wit geblokt, maar het is een EK, dus er is een tweede poging voor alle deelnemers.  In de tweede poging laat Team Clarke zien goed opgelet te hebben en veroveren ze ook een plekje in de finale.
Hurricane en Green Gangster Deere komen beiden makkelijk een ronde verder. Dat zit er voor Rabbit G'n Wild niet in, de MF strandt een krappe meter voor de lijn, tijdens de herkansing komt het rode Konijn niet weg.

You Never Know vindt in de tweede poging wel de grip bij de start en rijdt voorbij de 100 meter. Zapo heeft wat problemen met de koppelingsplaten, maar na zes plekken opgeschoven te zijn, en wat gesleuteld te hebben is het euvel verholpen, nog een finalist. Voor MITAS All Or Nothing is er vandaag een turboprobleem. Dit voorkomt een fatsoenlijke run. Een "big boom" klinkt bij Loaded Deere. Red Fever komt langzaam en schommelend als vijfde finalist op de lijst. Dschinni Evolution rijdt de zesde full pull. Edwin Derksen mag na de Europese titel van 2013 niet meer zelf tijdens een EK met Incredible Deere rijden. Opnieuw zit Patrick op de bok, en opnieuw is er een finaleplek. Die is er ook voor Sjors Zeinstra na een snelle en wilde run. Van de vijftien deelnemers mogen er elf in de finale nogmaals aanhaken.
Het is Manon Kools die na een sublieme run met Interaction de vlag bij 110,55 meter laat zetten.
Na overleg verschuift de wedstrijdleiding 'de meet' tot 120 meter. Rabbit G'n Mad stopt na een mooie run zeven meter eerder. Gerrit 'Hurricane' Esselink maakt een "alles of niets-run" er verschijnt 111,08 op het scorebord. Rowan Zeinstra laat Gerrit maar kort genieten van zijn eerste plek, Green Gangster Deere stopt na een strakke run dik drie meter voorbij de vlag. Red Fever geeft alles, en komt tot 99,15. Dschinni Evolution maakt een krachtige run en komt tot 102,55. Incredible Deere stopt nog 2,5 meter verder. Sjors Zeinstra en New Born Deere worden door de sleepwagen bij 111,54 gestopt, Sjors moet alleen zijn zoon Rowan voor zich dulden. Met nog drie deelnemers te gaan kan het nog alle kanten op, dit is immers wel een EK. Voor Zapo eindigt het vandaag in de middenveld. Red Alert komt met een goede run tot bijna 105 meter. Ook Seven Klingsheim geeft met You Never Know alles, maar het is toch echt het Wilhelmus dat klinkt. De eerste drie oranje EK-bekers zijn binnen. Rowan, Sjors en Gerrit mogen plaatsnemen op het podium.

 
 

Geheel volgens traditie wordt de kampioensmachine versierd door de vruters
Van Bouconville 2014

Na de superstocks is het tijd voor de light modifieds
Deze is pas op zun Frans in de kleine uurtje afgelopen.

Daar na gaan we natuurlijk weer een feestje bouwen want dat hoort er nou eenmaal bij op een EK.
Dit gaat wederom weer tot in de kleine uurtjes door met veel gezelligheid.

 

Op zondag morgen komt iedereen weer langzaam op gang en kunnen we ons opmaken voor de 2e wedstrijddag. Deze dag zullen er nog 4 klasses rijden. Begonnen werd er met de modifieds.
Ook hier hadden we weer een volledig oranje podium. Toen kwamen prostocks. In deze klasse is de strijd meestal van hoog niveau. Dit jaar was het toch wat anders en hadden we een verrassende Nederlandse winnaar Kawe runaway deere. Toen was het de beurt aan de twd klasse. Ook hier wederom weer een volledig Nederlands podium.

Als laatste klasse hadden we de haevy modifieds.
Wegens de weersomstandigheden duurde het nog lang voor deze eindelijk van start konden. We hadden ondertussen ons tentenkamp alweer afgebroken en de vruter was al weer onder weg naar Casteren.
Met alle busreizigers gingen we de laatse klasse nog even kijken. Deze werd verreden met floting finisch maar we hadden als nog een superfinale.
Hier hadden weer een oranje winnaar.

Van alle podium plekken gingen er 17 naar Nederland, 2 naar Duitsland, 1 naar Zweden en 1 naar Denemarken.
Rond de klok van 20.45u ging de bus vertrekken richting Casteren .

Het was een gezellig weekend met een grijs randje omdat ons motorblok gesneuveld was.
Over 2 weken is onze laatste wedstrijd in het Italiaanse Parma voor de eurocup.
Het woord opgeven komt niet voor in het vruter woordenboek dus zijn we al weer volop bezig met het opbouwen van een nieuw blok om in Italië gewoon weer aan de start te verschijnen.

(Verslag Martien Intven)


ALPHEN

Na de lange rit naar Hajdúböszörmény mocht het deze keer wel wat dichterbij de deur.

Dus werd Alphen aangedaan, waar de laatste wedstrijd van het seizoen meetellend voor het Nederlands Kampioenschap verreden zou worden. Er werd regen verwacht maar ondanks die berichten zag het weer er verder de gehele dag zeer redelijk uit. Enkele donkere wolken kwamen in zicht maar die dreven mooi voorbij zodat de organisatie de kans kreeg om een mooie wedstrijd neer te zetten.
Er was veel publiek en wat helemaal mooi is ... Er waren veel Aerdvruter supporters.
De wedstrijd verliep redelijk vlot en op wat oponthoud van een kapotte sleepwagen werden de klasse's goed afgewerkt en in elke klasse werd er een spannende strijd uitgevochten waarin helaas ook veel kapot gereden werd. Ook voor het team van de Jong special zal het nog spannend worden of ze de machine weer klaar krijgen voor het EK.
De super stocks kwamen als laatste aan de beurt en de Vruter zou als 10e aan moeten haken. Jullie lezen het al "zou aan moeten haken" want waar vele al langer bang voor waren werd helaas werkelijkheid. Er kwam een bui aan die volgens de weersvoorspellers een uur of 3 zou gaan duren. Het water gustste naar beneden en dat gaf de organisatie geen andere keuze dan de wedstrijd te neutraliseren.  Gelukkig stond de tent van het Wickie-power team niet ver weg.

Er waren 11 tractoren aanwezig in Alphen en daarvan hebben er 8 gereden. Op het moment van het dichttrekken van de banen stond Rowan Zeinstra aan de leiding met zijn Green Gangster Deere en ook Bram Kools had al gereden met zijn Mitas All or Nothing. Deze 2 moesten samen nog uitmaken wie er kampioen 2014 zou gaan worden want de voorsprong van Rowan was 5 punten en gelukkig hebben ze dit ook kunnen doen.

Het vervoer werd deze keer verzorgd door Jeroen van de Moosdijk met een truck van Roadservice de Kempen, waarvoor onze dank!
Naomi had een zelfgemaakt kunstwerk bij en kwam dit overhandigen. We zorgen ervoor dat deze tekening een mooi plaatsje krijgt Naomi bedankt!!

Maar goed de SØmælk D'n Aerdvruter had dus niet kunnen rijden en we wilde toch nog enkele dingen testen voor het EK van komend weekend. Gelukkig bleef het vandaag wel droog en kregen we de gelegenheid om in de middag een demo te rijden. Dus rest ons nog om de machine weer klaar te maken voor komende zaterdag wanneer we af zullen reizen naar Frankrijk en wel naar Bouconville.

 

 


LOCHEM ALTIJD GOED VOOR SPEKTAKEL

Na de eurocup wedstrijd in het Deense Brande moesten we nu afreizen naar Lochem.
Dit maal ging de reis niet vanuit Casteren maar kwam gertjan en zijn gezin rechtstreeks vanuit Denemarken waar hij na de wedstrijd nog een weekje vakantie achteraan had geplakt.

Wij als teamleden hadden dus een rustig weekje want de tractor werd ditmaal klaar gezet door gertjan en joost oppers en de kinderen en nog wat personeel van joost.

Vrijdag middag vertrok gertjan uit Denemarken en na een korte overnachting arriveerde hij rond de klok van 12u in Lochem.
Ze waren de eerste ,maar bleu hazzard was er ook al vlug en zo hadden ze nog een gezellige middag.

Rond 15u arriveerde de teamleden en fans en was het al gauw weer gezellig rond de oplegger.

 
Het weer was nog een beetje spannend maar dit keer zat het mee en trok de bui net langs Lochem en kon de wedstrijd om 17u beginnen.
Na enkele klassen gekeken te hebben was het rond de klok van 22u dat de superstock klasse kon beginnen.
Dit maal met 10 deelnemers en een demo van Rabbit G'n Mad uit Denemarken.
Silver Bullet had de proeftrek maar deed deze over maar kon niet aan de fullpull lijn komen.
Incredeble deere zette de eerste fullpull neer met een niet al te zwaar afgestelde sleepwagen.
Dit leek niet zo moeilijk en zo volgende Interaction ,Zapo en Greengangster deere met snoei harde fullpulls.
Toen was het de beurt aan SøMælk D'n Aervruter.
Ook deze ging met een snoeiharde run naar de fulpull lijn.

European Maid had problemen met de start en kon niet wegkomen.
Hurricane , newborne deere en All or Nothing volgende ook met makkelijke fulpulls.

Toen kwam Rabbit G'n Mad. Deze ging hard op de linker zijlijn af , en na een correctie met de rechter rem met deze snelheid belande deze hard op de linkerzijkant. Gelukkig had de rijder niks maar de tractor had gigantische schade en zo kon hij weer huiswaarts keren.

Zo hadden we dus 8 finalisten.
De eerste was incredible deere op 90.82 mtr.
Toen interaction met 91.40 mtr
Zapo was de eerste die de 100mtr naderde en strande op 99.59 mtr goed voor de 3e plaats.
Greengangster had er de gang goed in en kwam net iets verder op 100.52 mtr maar net niet genoeg voor de hoogste trede en werd dus 2e.

Toen kwam gertjan, met een goed lopende motor en redelijke balans kwam deze op 90.68 mtr 14 cm achter incredible deere en was het de 7e plaats.
Hurricane belande langs de baan met disk als gevolg.
Newborne deere had een geweldige run  en zette de winnende afstand neer op 103.40 mtr.
All or Nothing kon ditmaal  niet met de beste mee en moest genoegen nemen met  een 4e plek op 99.33 mtr en zag de concurrenten verder weglopen in het klassement om de eerste plaats.
Het zal nog spannend worden op de laatste wedstrijd voor de Nederlandse competitie op 23 aug in Alphen ( nb)


Zo hadden we een beste wedstrijd gezien met zeer mooie runs.
Na de wedstrijd was het zoals altijd nog lang gezellig bij de oplegger.
Wij waren op zich best wel tevreden met een goed lopende motor.
Nu gaan we de banden nog even onderhanden nemen en alles goed controleren voor de volgende Eurocup wedstrijd in Hajduboszormeny in Hongarije op 16 en 17 augustus.

(Verslag Martien)


BRUURS IN BRANDE

Na een geslaagde dag in putten was het tijd voor de vierde wedstrijd in de eurocup welke werd verreden in Denemarken. Hierbij is het al enkele jaren de traditie om de vrijdag voor de wedstrijd het feest te starten op de boerderij van Joost Oppers. Deze Nederlandse Deen (of Deense Nederlander) heeft een prachtig bedrijf opgebouwd in Denemarken en de naam SøMælk prijkt dan ook fier op het kapwerk van SøMælk D'n Aerdvruter.

Vrijdag

De oplegger was donderdagavond al vertrokken richting Sønder Felding en deze zou de nacht doorbrengen op een geheime locatie (eerste parkeerplaats voorbij de elbetunnel). Op vrijdag waagde ook een grote groep vruters de overtocht richting het terrein van SøMælk ved Joost Oppers ApS.

 

Eenmaal aangekomen, als een van de eerste vruters, stonden er al vele tentjes op het terrein. Deze werden bezet door een groot aantal leden van de Oppersfamilie. Er was dus weer een groot deel van Middelbeers (en omstreken) aanwezig waardoor er een tijdelijk Brabants dorp was opgebouwd in Denemarken.

De rode oplegger stond dit keer aan de rand van een groot grasveld naast de boerderij en er waren zelfs aparte parkeervakken gemaakt. Zouden er dan zoveel Vruters en andere pullingteams komen? Wat was Joost dit jaar weer van plan?

 

 

De laatste jaren werd het feest op de vrijdag steeds groter en werden er ook andere teams uitgenodigd. Zo waren bij de vorige editie veel Nederlandse eurocup-deelnemers uitgenodigd die uit Brabant kwamen of die rijden met een superstock. Het terrein stond toen wel erg vol. Ook maakte de "Airvruter", het vliegtuig van Joost, vorig jaar zijn entree.

Dit jaar was het de Græsvruter die zijn entree maakte op het terrein van de familie Oppers. Deze opgevoerde pullinggrasmaaier in vruter uitvoering wordt bestuurd door Tomas Oppers en rijd in een lokale Deense competitie speciaal gemaakt voor de pullinghelden van de toekomst. Via de Vruter App konden we begin dit jaar al enkele foto's zien en blijkbaar had de trekker al vele full pulls gemaakt. Dat het een echte vruter betreft bleek wel toen we de verzameling bekers te zien kregen die de machine al binnen had gehaald. Ook lag er in de werkplaats een (groeiende) stapel achterassen welke het grote vermogen van een echte vruter niet aan konden.
De Græsvruter stond naast de oplegger en ook de pulling-grasmaaiers van Niels en Stef Oppers waren van de partij. Eenmaal dichterbij gekomen konden we zien dat er een recht stuk van 40 meter was afgezet. Zouden de mannen van Oppers een kleine pulling show gaan geven? Alleen een sleepwagen ontbrak nog.

Toen de vraag werd gesteld aan Tomas of hij een Demo zou gaan geven, gaf hij heel nuchter aan dat de sleepwagen al onderweg was en dat het die avond zou gaan om een officiële wedstrijd.

Rond de klok van 18:00 kwam er inderdaad een kleine sleepwagen aangereden en kwamen er ook al enkele deelnemers met hun grasmaaiers. Ook waren er al enkele pullingteams aanwezig die wat grotere machines bij hadden voor de wedstrijd van zaterdag en zondag.

Om 19:00 begon de wedstrijd waarin gereden werd in 3 verschillende klassen met een totaal van rond de 60 deelnemers. De mannen van Oppers deden mee in 0.250 ton (light modifieds). Verder waren er ook nog de 0.350 ton (Modifieds) en de koningsklasse de 0.500 ton (unlimiteds). In de laatste klasse waren er zelfs deelnemers die gebruik maakten van meerdere motoren.
Nadat de sleepwagen een goede afstelling had gevonden werden er veel Full Pulls gereden. Dankzij de goede organisatie en het uitstekende baanpersoneel had de wedstrijd een indrukwekkend hoog tempo. Hier kon de NTTO nog wat van leren! Gelukkig waren ook de persfotograven van Pulling Power magazine aanwezig om hiervan verslag te doen.

Aan het einde van de kwalificatie was het de beurt aan de Græsvruter om een Full Pull op het bord te zetten. Onder leiding van baancommissaris Joost Oppers werd de trekker keurig op zijn plaats gezet. Naast baancommissaris had Joost ook vele andere taken op zich genomen. Dit waren onder meer; startvlagger, eindvlagger, sleepwagenbemanning, afstandmeting, baanonderhoud, prijsuitreiking en zelfs reserve omroeper.  

Na wat laatste instructies van Gert-Jan Pauly kon Tomas beginnen aan zijn kwalficatierun. De ketting werd strak gezet en het optoeren verliep goed. De koppeling werd rustig losgelaten en de aandrijfriem pakte goed. De banden begonnen te draaien en de motor klonk goed. Na de eerste paar meter begon de trekker serieus snelheid te maken en ging de trekker er mooi in hangen. Zonder dat er moest worden bijgeremd vloog de Græsvruter over de Full Pull lijn. Onder luid gejuich van het rode kamp reed Tomas terug richting het rennerskwartier om zich voor te bereiden op de finale.
Na Tomas moest Niels Oppers met zijn grasmaaier zijn proeftrek overdoen. Wederom werd de trekker goed neergezet door Joost en Gert-jan en kon het optoeren beginnen. Ook de trekker van Niels pakte goed op en wederom werd er een dikke Full Pull gereden.

In de finale moest Niels als eerste aanhaken. Het optoeren begon weer maar nadat de koppeling werd losgelaten ging het mis. De trekker begon te bokken en de motor maakte veel toeren maar de trekker kwam niet meer vooruit. De achterbrug had het begeven onder het enorme geweld van de motor. Deze kon weer worden toegevoegd aan de stapel.

Toen het eenmaal de beurt was aan de Græsvruter waren er al enkele strakke runs neergezet. Deze keer kreeg Tomas de opdracht om de gashendel helemaal omlaag te duwen. De kwalificatie ging maar op half gas om de achterbrug te sparen, maar nu ging het gas vol open.

De baan had al iets geleden en de start ging wat moeilijker maar uiteindelijk ging de Græsvruter weer mooi hangen in de stijgerbegrenzers; hij ging hard op weg naar de leidersvlag. De motor maakte veel toeren maar aan het einde van de run ging de snelheid er toch snel uit. Met deze mooie run kwam de Græsvruter maar 10 cm te kort voor het podium, maar desondanks werd de vierde plaats uitbundig gevierd.

 

 

Daarna werden er nog 2 klassen verreden waarin ook wat meer ervaren deelnemers hun opwachting maakten. De organisatie had na de tweede klasse bepaald dat de baan verlegd moest worden om zodoende iedereen een gelijke kans te geven. Wederom een goede beslissing van de organisatie.

Nadat de officiële competitie was verreden werd er nog een speciale "Oppersklasse" verreden. Hiervoor werd de diesel grasmaaier van Stef Oppers gebruikt. In deze klasse was het een Pauly die op de hoogste trede van het podium mocht staan. Zou dit een voorbode zijn voor de zaterdag?
De wedstrijd werd afgesloten met een barbecue en de oplegger werd weer op de vertrouwde plek geparkeerd. Toen het wedstrijdterrein weer netjes was opgeruimd werd er nog tot in de vroege uurtjes doorgefeest. De laatste Vruters gingen besloten naar hun bed te gaan toen ze de zon weer op zagen komen.

Zaterdag

De zon Brande goed in Brande.

Een paar uurtjes later kwamen de eerste Vruters al weer boven water en werd het tijd om te douchen en om het ontbijt te verzorgen.

Toen dit eenmaal achter de rug was kon de oplegger weer worden ingeladen en begon een reis van een half uurtje richting het nieuwe pulling-terrein in Brande. Eenmaal aangekomen bleek dat het terrein vele hectaren groter was dan het oude; er was plaats genoeg voor alle opleggers en er stond ook een grote camping op het terrein. Ondanks deze camping werd het Vruterkamp weer gewoon opgebouwd en waren er ook enkelen die hun tent en zelfs camper installeerden naast de oplegger.
Enkele uren voordat de wedstrijd zou beginnen werd er begonnen met een barbecue en kon de tactiek voor deze wedstrijd worden besproken. Het weer was veranderd van donkere wolken met af en toe wat druppels en zelfs een klap onweer naar een heldere hemel met een brandende zon.

Na de barbecue ging iedereen rustig naar de baan toe. Als onderdeel van de upgrade van het terrein was er dit jaar gekozen voor 2 banen. Dit hield in dat de superstocks al meteen als eerste klasse van start gingen.

Net als in Herning lag er weer een kwalitatief baantje klaar met flink wat grip. Dit was al meteen te zien bij de proeftrek van loaded deere; de run ging erg onstuimig en het hert zakte door zijn voorpoten en kon niet meer terug komen. De sleepwagen stond mooi afgesteld en iedereen kon relatief makkelijk naar de full pull lijn, maar er moest wel gewerkt worden. Hobo was de eerste die de sleepwagen niet kon overwinnen en strandde net voor de 100 meter.

Toen was het tijd voor SøMælk D'n Aerdvruter om te laten zien wat ie waard is. Het optoeren verliep prima en de tractor ging gelijk laag maar mooi hangen. De balans bleef gedurende de gehele run goed en bij de 100 meter werd het gas weer dicht gegooid. Een mooie Full Pull was het resultaat.

Onder luid gejuich van de aanwezige fans maakte Gert-Jan zijn ereronde richting het rennerskwartier. Een brede glimlach op het gezicht verraadde al dat alles goed was en we ons op konden maken voor de finale.

Vervolgens bleef de Red Alert steken onder de 83 meter en was het weer Vruter tijd. Wederom werd de trekker op zijn plek gezet en kon het optoeren weer beginnen. Dit verliep weer zonder problemen en wederom ging de Vruter laag maar mooi hangen. Wellicht dat de tractor net iets te laag bleef hangen want ondanks een mooie run was de afstand met 85,01 meter toch een teleurstellende 9e plaats.

De klasse werd uiteindelijk gewonnen door de Mitas All or Nothing van Bram Kools. Deze verstevigde hiermee zijn leiding in het Eurocupklassement. De rest van het podium werd gevuld met de beide machines uit Oudekerk aan de Amstel.
Na de superstocks werden ook nog de mini's en de 4.5 ton verreden in eurocup verband en was het nog een mooie wedstrijd waarin er ook nog enkele prachtige Deense machines op de baan kwamen. Deze Denen zorgen er voor dat oude tijden herleefden door met hun Diesel gestookte machines te laten zien dat ze niet veel onderdoen voor hun Methanol collega's. 

Hierna was het weer tijd om de barbecue weer aan te steken en om er weer een gezellige avond van te maken. Rond een uur of 10 werd het zelfs zo druk dat het leek alsof het halve terrein onze feesttent had gevonden.

Zondag

Ook op zondag werden er nog 2 klassen verreden en dus was het vanaf 10:00 weer druk bij de oplegger. Alle vruters die de nacht hadden doorgebracht op het terrein van de familie Oppers waren ook weer aanwezig en na een goed ontbijt ging men weer naar de arena.

Het weer zag er, net als voor de zaterdag, slecht uit maar dit viel uiteindelijk reuze mee. De light modifieds mochten als eerste aanhaken de wedstrijd begon goed op tijd vanwege de voorspelde regen. De sleepwagen werd aardig strak gezet opdat er niet te veel Full Pulls zouden komen. Zelfs de Black Power haalde de Finale niet.

Na een geweldige eerste run mocht de De Jong Special, met de oude vruterbanden, als eerste aanhaken in de finale. Helaas ging de trekker in een harde run te veel richting de zijkant en toucheerde de witte krijtlijn. Dit leverde een vierde plaats op in Brande maar wel de 2e plaats in de Eurocup achter de uiteindelijke winnaar de Double screamin. Deze machine won ook hier weer de wedstrijd en had van de 5 wedstrijden maar 1 keer niet gewonnen. Verder was er nog een knappe tweede plaats voor de Rocket Science en pakte de Never Satisfied de derde plek op het podium in Brande.

Hierna was het nog tijd voor de Prostocks. Wederom werd er een strakke sleepwagenafstelling neergezet vanwege de dreiging van boven.

Met 6 deelnemers in de finale waaronder een goed lopende eighbours Nightmare kon het nog alle kanten op gaan in deze laatste eurocup wedstrijd voor de prostocks. De leider op dat moment de One trick Pony uit Groot Brittannië mocht het spits afbijten. De run werd rustig begonnen en op juiste moment ging de gaskraan vol open. Hierdoor nam de McCormick niet alleen de winst in Brande maar ook de Eurocup mee naar huis. Een tweede plaats in Brande was er voor de Neigbours Nightmare en een derde plaats was er voor de verrassend goed lopende Runaway Deere.
Volgens traditie werd het weekend afgesloten met hotdogs bij de Familie Oppers. De laatste vruters en leden van de familie Oppers gingen pas op maandag weer naar huis dus er werd nog een laatste maal feest gevierd. Hierbij werd ook een nieuwe aflevering van Dancing with the Vruters gemaakt. Hierbij waren er gastoptredens van "Ome Cor" en "Belske". Daarnaast was er ook nog een Oekraïense deelneemster.

Inmiddels in de Vruter weer klaar gemaakt in Denemarken en zal vanuit daar de reis naar Lochem worden gemaakt. Dit is alweer de een na laatste wedstrijd in de Nederlandse competitie.

Na Lochem heeft het team weer een week rust om de tractor weer klaar te maken voor de Eurocup wedstrijd in Hongarije welke de langste rit van het seizoen zal zijn. Hier zal ook worden bepaald welke Superstocks naar het EK mogen. Hierna komt de laatste wedstrijd voor de superstocks in Nederlands verband welke zal worden verreden in het nabij gelegen Alphen. Vervolgens komen nog het EK in Bouconville Frankrijk en de laatste Eurocup in Parma Italië.  

(Verslag John Vermeer)


BEACHPUL PUTTEN

Nadat we vorige week in Eext waren gestrand met een koppeling die niet goed functioneerde ,hebben we die deze week grondig geïnspecteerd en gerepareerd.

Verder hebben we alles gecontroleerd en er bleek op een paar kleine scheurtjes in het spruitstuk na weinig aan de hand dus konden we ons opmaken voor een dagje tractorpulling  op strand Nulde in Putten.

Zaterdagmorgen konden we rond de klok van 10 uur de tractor laden en werd er rond 12 uur vertrokken richting Putten.
Het is hier altijd een mooi evenement  op een mooie locatie .
Op vrijdag avond was hier nog een flinke plensbui gevallen maar wonder boven wonder was hier niet veel meer van te zien op zaterdag
Ook zijn hier altijd enkele Eurocup klassen maar voor ons was het een wedstrijd  voor de Nederlandse competitie.

Rond de klok van 19.30u was het zover en kon de superstock klasse beginnen.
In het parc ferme was het nog even spannend want  de Vruter wilde niet starten.
Al gauw was duidelijk dat de startmotor  niet mee wilde werken en werd nog snel even een andere gemonteerd.

Dus na het optreden van Coronel en Esther Schouten kon de  Green  Gangster de proeftrek maken en kwam tot 98.88 mtr.
Hierna werd besloten door de wedstrijd leider dat de sleepwagen een tandje lichter moest.

European maid was de volgende maar deze ging bij 60 mtr buiten de baan en kwam ook nog een keer terug.
Zeinstra new borne deere zette een mooie run neer op 109.17 mtr  en volgens sjors goed voor een finale plaats  maar dat bleek achteraf toch niet zo te zijn en eindigde op een 5e plaats.

Toen was het de beurt aan Gertjan.
Met een goed lopende motor de laatste tijd zijn we nu op zoek naar een goede balans, hopelijk dat het nu goed gaat.
De start was goed en de neus weer hoog in de lucht kwam er flink snelheid in de combinatie
Maar weer was de balans niet helemaal goed en eindigde de run op 103.47 mtr en niet genoeg voor een finale plaats.
Uiteindelijk bleek dit goed te zijn voor een 6e plaats.

Be combi incredeble deere  kwam niet weg bij de start.
Voor de 2e maal kwam greengangster aan de start en zette nu een mooie fullpull neer.
Ook de laatse tijd zeer goed lopende Hurricane reed een mooie fullpull. Zapo reed ook naar een finale plaats.
Agrifac interaction lukte het niet voor een finale plaats en eindigde op 100.88 mtr goed voor een 7e plaats.
Silverbullet eindigde op 74.36, dit was de 8e plek.

Mitas all or nothing  reed ook strak naar de fullpull lijn en zo waren de 4 finalisten bekend.
Greengangster deere mocht de spits afbijten en zette de sleepwagen op 114.44 mtr , wie gaat hier nog aankomen ?
Hurricane  leek goed op weg maar strande op 105.30 mtr  een mooie 4e plaats.
Zapo reed hier net aan voorbij tot 107.95 mtr, de leiders vlag was toch net iets te ver en dit was goed voor de 3e plaats.
Toen moest de leider in het klassement Mitas all or nothing aanhaken.


Ging deze uitlopen in het klassement of ging de koppositie naar Green Ganster deere.
Bram reed een mooie run, maar kwam 66 cm tekort en werd 2e en Green Gangster Deere 1e en deze neemt kop over in het klassement.

Wat een spannende strijd, maar zeer mooi voor het publiek die hier zeker van genoten.

Nu kunnen we ons op gaan maken voor de volgende Eurocup wedstrijd.
Deze is op 26 en 27 juli in de nieuwe pulling arena van Brande in Denemarken.
Denemarken de thuis haven van onze sponsor SøMælk  hier zullen we dus zo als altijd weer op en top aan de start verschijnen.

 

HOGE TEMPERATUREN, HET HOGE NOORDEN, HOGE VERWACHTINGEN??

Na de wedstrijd in Made was de altijd gezellige wedstrijd in Eext weer aan de beurt. Ondanks de voor ons verre afstand waren er toch weer een 20 trouwe vruters supporters aanwezig.
Na 2 relatief rustige weken in de schuur moest er op het laatste moment op vrijdagavond toch nog alle zeilen bijgezet worden om wat problemen aan o.a de koppeling te verhelpen. Daardoor hadden sommige van ons maar een erg kort nachtje gehad, want om op tijd in Eext te zijn liep om 5 uur de wekker weer af om koers te zetten naar het benauwde Drente.  
We kregen van het thuisfront al vroeg te horen dat het in het zuiden flink regende en deze buien trokken in hoog tempo richting het noorden dus wat zou het worden? Om 10 uur werd het kamp opgebouwd en konden we even rustig relaxen met een bakske koffie alvorens de wedstrijd om 11 uur begon.
Er werd begonnen met de 2.5 ton waar al meteen goed te zien was dat er een pittig baantje klaar lag. De tweede klasse van de dag was de Super Stocks. Voor het eerst dit seizoen hadden we de proeftrek waarin we een afstand lieten noteren van 95.63 meter. De motor liep perfect en ook ging de neus deze keer niet sky high dus al met al tevreden met deze proeftrek. Er werd besloten om de aftelling van de sleepwagen te veranderen dus we waren over 6 plaatsen weer aan de beurt.
Ondertussen werd er door de All-or-Nothing, New Born Deere en Hurricane enkele snoeiharde full-pulls gereden, dus we waren gewaarschuwd de lat lag hoog. Deze keer maakte Belskuh zijn debuut op de baan dus het moest goed komen!! Vruter time, Gert-Jan starte D'n Aerdvruter om hem voor de 2e keer voor de wagen te zetten. Het viel enkele "doorgewinterde techneuten" op dat G-J wel erg veel toeren nodig had om de trekker terug uit voor de sleepwagen te zetten. Na de groene vlag ging het optoeren goed maar waar we bang voor waren was de werkelijkheid. De koppeling bleek te slippen dus veel toeren en weinig meters. In een wolk van zwarte stobber kwam die rooie tot stilstand.... 85.65 meter.
Dit resulteerde in een tweede laatste plaats in het klassement omdat Zapo gediskwalificeerd werd. Uiteraard balen we hier gigantisch van want hier hebben we hele dure punten laten liggen. Maar goed motorisch zijn we op de betere weg maar de pechduivel blijft ons nog wel achtervolgen. Dus we moeten gewoon harder dan kan dieuh duvel op den duur niet meer bijhouden. Edwin bleef lachen en zo moet het ook, en parkeerde de trekker weer bij de oplegger. De eerste plaats was voor Sjors Zeinstra de tweede plaats was voor Rowan met zijn Green Gangster Deere en als derde Bram kools.
Natuurlijk gaan we deze week er weer vol tegenaan en alles herstellen om a.s. zaterdag weer in topconditie aan de start te verschijnen in Putten. Zoals we vermoeden bleef het in Eext ook niet droog en werd er na de super stocks besloten om de rest van de klasses met floating finish te rijden. Zo werd het al vroeg rustiger op het terrein want een flink aantal teams leek eerder naar huis te rijden om de voetbal wedstrijd van Nederland tegen Costa-Rica te kunnen zien.

Gezelligheid troef in Made.

Eindelijk was het zover , Mades powerweekend.

Hier kijken we altijd naar uit omdat dit onze thuiswedstrijd is en waar we natuurlijk ieder jaar onze sponsordag houden.
Wij waren zelf al vroeg vertrokken om te zorgen dat alles op tijd klaar stond.
Rond de klok van 13u arriveerden de eerste gasten.
Deze konden dan ook meteen aanschuiven bij de overheerlijke en goed verzorgde barbecue, mede mogelijk gemaakt door Van Raak Vleesvee uit Hooge mierde.

Ook dit jaar waren er weer vele sponsoren, club van 100 en fanclub leden aanwezig op onze sponsordag dus het was al vroeg heel gezellig.
Deze dag word dan ook gebruikt om  als team  wat te kunnen bijpraten met deze mensen, want mede dankzij hun blijft D'n Aerdvruter op de baan!!

Rond de klok van 15u ging de wedstrijd beginnen en verhuisde we naar de taluds langs de baan waar het al behoorlijk druk was.
In Made kom je meestal ogen tekort omdat er zoveel actie is op de 3 perfect geprepareerde banen.

Hier rijden dan ook alle klassen die je maar kunt bedenken in 3 dagen.
Op zaterdag begonnen we met de TWD  gevolgd door de Modifieds.
Daarna hadden we nog de Mini Modifieds die ook een gecombineerde  Eurocup / ntto wedstrijd reden.

 

Rond de klok van 19u waren dan eindelijk de Superstocks aan de beurt.
Ook voor ons was dit een Eurocup/Ntto wedstrijd waar dus 17 tractoren aan de start stonden
Dit is toch meestal een speciale wedstrijd voor ons omdat hier vele gasten aanwezig zijn en dan willen we toch ook wel iets laten zien.
Omdat de tractor de laatste wedstrijden motorisch niet heeft laten zien wat hij moet kunnen was het nu toch weer spannend hoe de wedstrijd zou verlopen.

De proeftrek was voor Interaction die met een niet goed lopende moter geen fullpull haalde en de proeftrek over deed.
Ook hier wederom geen goed lopende motor en eindigde het voor manon op 23.83.
Hurricane heeft zijn zaakjes goed voor elkaar de laatste tijd en zette een mooie fullpull neer.
Rabbit g'n Mad en New born deere reden beide ook een fullpull.
Zapo miste de balans en kwam er net niet.
Green gangster en all or nothing hadden er geen moeite mee.
Red fever kwam niet weg bij de start.
You never know was weer aanwezig met een compleet nieuw motorblok en reed ook een fullpull.
Red Alert en hobo kwamen er beide niet.

Toen was het de beurt aan SøMælk D"n aerdvruter.
Gertjan ging goed van start en met de neus hoog in de lucht werd er een mooie fullpull gereden.
Yes eindelijk liep de moter weer goed en was de opluchting van ieders gezicht af te lezen. Op naar de finale.

Helaas voor Edwin Derksen liep de Incredeble deere niet goed en strande hij al bij 22.77mtr.
European Maid ging buiten de baan  met diskwalificatie tot gevolg. Tot slot kwam Silver Bullet , ook deze met een compleet nieuwe motor en liet een mooie run zien maar niet genoeg voor een finale plaats.

Toen begon de finale met 7 finalisten
Hurricane  beet de spits af met 77.52 mtr.
Rabbit G"n Mad reed 98.76 mtr net genoeg voor een podium plaats en werd 4e.
Toen kwam New Born deere met 99.99 mtr zou dit genoeg zijn ? Net een podium plaats 3e
Zoon rowan met green gangster deere reed hier 6 mtr aan voorbij goed voor de 1e plek
Bram kools met All Or Nothing zette deze tussen de 2 John Deere tractoren in met 103.13 mtr.
You never Know kon niet aan deze afstand komen en werd 5e met 99.06 mtr.

Toen was het de beurt aan SøMælk D'n aerdvruter.De spanning steeg in het vruter kamp.
Met een mooie start maar met  de neus veel te hoog ging de balans uit de machine en werd het gas wijselijk dicht gedaan om erger te voorkomen.
De run eindigde dan ook op 78.14mtr goed voor een 6e plaats.

We zijn zeer tevreden, met een goed lopende moter en de balans, dat komt wel goed.
Al met al een zeer geslaagde dag waar voor we ook iedereen voor willen bedanken.

S'avonds zijn we nog naar de feesttent geweest waar het nog tot in de kleine uurtjes gezellig was.

De volgende dag was iedereen moe maar voldaan en hebben we na een goed onbijt nog naar de andere wedstrijden gekeken.
Rond de klok van 16.00 uur  zijn we alles gaan inpakken en ging iedereen weer naar huis.

Het was een zeer geslaagd weekend
Nogmaals iedereen bedankt voor jullie aanwezigheid  en gezelligheid en tot de volgende wedstrijd die op 5 juli verreden zal worden in Eext.


D'N TOPS OP DEN BOK IN OUDENHOORN

 

Een grote groep vruters was weer meegereisd naar de Zuid-Hollandse vlakten om te kijken wat onze reserverijder ging doen met D’n Aerdvruter. Eenmaal aangekomen was het eerst nog tijd voor lekker visje en was er nog weinig haast omdat de superstocks pas als laatste klasse hoefden te rijden. (Kees bedankt voor de Haring!!!)
Toch was het de moeite waard om vanaf het begin de wedstrijd te volgen omdat de nieuwe sleepwagen zijn opwachting ging maken. De oude Keep Moving moet nu naar vele jaren trouwe dienst plaats maken voor zijn oranje plaatsvervanger uit de Verenigde Staten. 

De sleepwagen werd als eerste getest door de Light Modifieds. De sleepwagen hield zich prima maar we konden wel zien dat deze sleepwagen anders werkt dan onze Europese sleepwagens. De sleepvoet van de nieuwe sleepwagen komt bij de start vaak van de grond. Hierdoor gaat de start sneller maar worden de runs soms ook wat onstuimig. Dit was te zien bij de double screamin welke zijn finalerun moest afbreken. Hierdoor was De Jong Special de winnaar van de Light Modifieds.

 

De overige klassen verliepen goed en de nieuwe sleepwagen deed in alle klassen (behalve de mini unlimiteds) zijn dienst.  (over de ontstane discussies over de nieuwe sleepwagen doen wij hier geen uitspraken.. (Krr)

Toen de avond eenmaal aantrad en het steeds frisser werd konden we ons eindelijk opmaken voor de Superstocks.

 

 

De sleepwagen had weer een prima afstelling en de Zapo, Mitas All or Nothing en de Green Gangster Deere hadden allemaal een Full Pull op het bord gezet. Hierna was het tijd voor Marc Tops om de Vruter de sporen te geven.

De tractor werd weer keurig op zijn plaats gezet en het optoeren kon beginnen. Dit verliep prima en de vruter ging meteen met de neus omhoog richting de 110 meter. De run verliep goed en de balans was aanwezig. Echter ging het mis in de laatste meters waarbij de tractor begon te flotteren. De run werd wel afgemaakt en met 106 meter leek de vierde en laatste plaats van de finale in zicht.

De Newborn Deere had technische problemen en eindigde achter in het veld. Toen was het tijd voor de Hurricane. Deze tractor liep de laatste wedstijden niet lekker dus het vermoeden bestond dat het team flink aan het sleutelen is geweest. Dit vermoeden bleek waarheid toen de Fendt met een geweldige run een Full Pull liet noteren en ons uit de finale reed.

In de finale ging het wat minder voor de Hurricane maar met een derde plaats mocht men zeker tevreden zijn. De tweede plaats ging dit maal naar de uit Cadzand en de overwinning was er voor de Green Gangster Deere.

Nu wordt het weer enkele dagen hard sleutelen om de Vruter weer klaar te maken voor volgend weekend. De volgende keer zullen we rijden op onze thuiswedstrijd in Made. Hier zal, tijdens Made’s Powerweekend, zowel voor het Nederlandse als voor de Europese punten worden gestreden.  

(Verslag Johan Vermeer waarvoor dank)


(HET) WEER IN DIDAM

Na het avontuur in Bernay van de zaterdag, was het maandag (2e pinksterdag) al weer tijd voor een wedstrijd in de Nederlandse competitie. Hiervoor mochten we weer naar Didam.

Een grote groep vruters was weer onderweg en het beloofde een warme dag te worden. Eenmaal aangekomen op het terrein zochten de meeste vruters alvast een plekje op de tribune en kon er worden gewacht op de oplegger. Nog voordat de wedstrijd echt was begonnen kwam het blauw met rode span het terrein oprijden en kon het spul weer worden uitgeladen.

 

Vervolgens begon een half uurtje later dan gepland de wedstrijd met de supersport 4,5 ton promo en mochten de light modifieds rond half 1 aanhaken als eerster klasse van de Grand National. De baan lag er naar omstandigheden goed bij de klasse vorderde gestaag.

Echter werd er al steeds vaker omhoog gekeken omdat de zon steeds meer plaats moest maken voor, steeds donker wordende, wolken. De organisatie gaf al op tijd een waarschuwing af voor het naderende slechte weer en gaf aan dat de toeschouwers op verschillende plaatsen konden schuilen. Er kwam dus blijkbaar echt noodweer aan.

Ondertussen stond de Vruter al klaar in het rennerskwartier en werden er snel enkele zeilen gehaald door de verschillende teams. Helaas voor de light modifieds kwam de regen niet iets te vroeg en net voor het einde van de klasse moest het zeil ook op de baan.

Binnen enkele minuten kwam het noodweer aanzetten en begon het flink te stormen en te regenen. Ook het onweer zette aan en de meeste uters waren dan toch ook snel in de oplegger te vinden. Verder werd er ook nog onderdak geboden aan een verdwaalde reporter met zijn cameraman en werd er geprobeerd om het in de oplegger net zo gezellig te maken als normaal naast de baan.

Dit lukte erg goed dus de tijd vloog weer voorbij. Echter bleef het noodweer nog voor een lange tijd aanhouden en dus leek het er op dat de Vruter die dag niet meer in actie hoefde te komen.

Maar niets bleek minder waar, want zelfs kapotte banden en noodweer konden niet voorkomen dat de superstocks weer zouden gaan rijden. Het noodweer trok voorbij en vervolgens gaven de omroepers ook weer een teken van leven.  Het zeil lag op tijd op de baan en deze was dan ook nog te redden. Na een uur prepareren ging de wedstrijd weer door volgens het floating finish systeem.

De Superstocks mochten als eerste aanhaken na de regenpauze en het was de Newborn Deere die meteen liet zien dat er wel wat grip behouden was. Vervolgens was het tijd voor de Hurricane om na een teleurstellende wedstrijd in Bernay, de draad weer op te pakken. Echter kwam de tractor niet op toeren en werd er 6 plaatsen geschoven.

 

Hierna wat het tijd voor de International 1066 uit Casteren. Voordat de wedstrijd begon mochten we al een keer juichen omdat de tractoren langs de tribunes naar het rennerskwartier moesten dus het rode kamp was, ondanks het noodweer, al aardig opgewarmd.

Het optoeren verliep goed en vervolgens werd het tijd om de voorwielen van de grond te trekken en serieus aan de sleepwagen te gaan trekken. Dit werd gedurende de eerste paar meters keurig gedaan maar vervolgens kwam de neus te hoog en begon de trekker steeds meer te bokken. Dit zorgde er vervolgens voor dat de steigerbegrenzers in actie moesten komen en dat de wielen geen grip meer hadden. Dit had een zesde plaats tot gevolg.font>

De klasse werd afgesloten met een overwinning van de (rode!) All or Nothing welke nu na 2 eerste plaatsen stevig aan de leiding staat in het Nederlands kampioenschap.

De rest van de dag verliep warm en zonder regen waardoor de organisatie tevreden mag zijn. De volgende wedstrijd laat niet op zich wachten dus tijd om uit te rusten is er niet bij. Zaterdag 14 juni zal de vruter zijn kunsten weer moeten gaan vertonen. Dit keer in Oudenhoorn.

 (verslag John Vermeer waarvoor dank)


FRANKRIJK: l'UNION FAIT LA FORCE.

Bernay, Frankrijk het zonnige zuiden. Althans dat wordt altijd gezegd.
De dag begon niet met de zon maar met regen en het zag er somber uit, maar rond een uur of 11 trokken de wolken weg en kwam alsnog de zon tevoorschijn waardoor het ideaal weer werd voor een mooie dag tractorpulling.

 

Na de wedstrijd in Stroe, waar de Vruter op zich een mooie run liet zien, bleek de opgelopen schade toch vele malen groter dan we dachten. Zoals we inmiddels helaas gewent zijn hebben we met zijn allen weer met man en macht eraan gewerkt om hem weer op tijd op de baan te krijgen. Nadat we het vruter hart weer van enkele nieuwe ingewanden voorzien hadden kon de oplegger op vrijdagavond na de wandel 3 daagse in het mooie Casteren rond een uur of 9 vertrekken.
Er werd besloten om onderweg een keer te overnachten en dan de volgende morgen de reis te vervolgen zodat we mooi voor 10 uur op het wedstrijd terrein waren waar het kamp kon worden opgezet.

 
En zoals andere jaren stond er bij de kassa alweer een lange rij te popelen om het terrein te mogen betreden, en op jacht te gaan naar de nieuwste shirts, caps en gratis posters die bij diverse teams verkrijgbaar waren.
Ook onze nieuwe shirts bleken goed in de smaak te vallen maar misschien lag dit ook wel aan de verkoop techniek van Tonnie want het is wel gebleken als het bij D'n Ahlman ooit minder wordt dat hij dan meteen terecht kan bij een kledingzaak als verkoper :-).
Na de wederom perfect verzorgde Barbeque van Dirk en Moaskuh gingen we op weg naar de baan waar na enige vertraging rond 17.00 uur de rijders presentatie begon.
Na de mini's, trucks en 2.5 ton was het de beurt aan de Super-stocks. Green Gangster deere mocht het bal openen en deed dit met een mooie full-pull. Huricane reed buiten de baan en red alert noteerde 89.13 meter. De rest reed allemaal een FP maar we kunnen gerust zeggen dat D'n Aerdvruter een snoeiharde run liet zien. We beginnen daarom ook steeds meer vertrouwen te krijgen in de banden.

In de finale stonden 8 trekkers dus het publiek kreeg waar voor hun geld, en ook de omroepers brachten de sfeer er goed in. Het blijft toch altijd een waar feest bij de Fransen ook al kunnen wij er weinig van verstaan.

 

Green Gangster deere reed als eerste in de finale en kwam tot 60.78 meter. toen werd het tijd voor wat rood geweld op de baan. All or Nothing noteerde een keurige afstand van 91.58 meter en dit bleek later ruim voldoende voor de overwinning. Toen was het VRUTER time. Met gezonde spanning wachten we het optoeren af en werd het toch wel wat stiller bij de fans. Ook deze run zag er goed uit en resulteerde in een afstand van 80.27 meter. Helaas was dit toch nog ruim 5 meter te weinig voor een podium plaats. Incredible Deere noteerde 82.62 meter, Red Fever kwam niet weg en Agrifac Interaction pakte een super 2e plaats met 88.53 meter. Even leek het erop dat Zapo derde zou worden met 85.30 meter omdat Sjors met zijn New born deere bleef steken op 13.65 meter. Maar omdat hij zijn run afbrak binnen de 20 meter mocht hij later opnieuw aanhaken en parkeerde de sleepwagen alsnog 45 cm verder dan Zapo en stond Sjors dus op het podium. Wij moesten deze keer dus genoegen nemen met een 6e plaats. En zoals het er nu uitziet zit het ons toch nog niet echt mee, dit blijkt ook weer tijdens de terugreis waar we langs de snelweg een klapband kregen aan de vrachtwagen en onze jongens dus nog onderweg naar huis zijn (zondag avond 21.00 uur) ( Harm en Geert super bedankt voor het brengen van een nieuwe band!!)
 

Aangezien we morgen weer een wedstrijd hebben in Didam die meetelt voor het Nederlands kampioenschap zal het dus wederom een kort nachtje worden.


EINDELIJK WEER OP NEDERLANDSE BODEM.

We hebben er weer een tijdje  op moeten wachten maar eindelijk is de Nederlandse competitie weer begonnen. Hiervoor zijn we, zoals gebruikelijk, afgereisd naar Stroe. 

Eenmaal aangekomen op het terrein werd de oplegger keurig geparkeerd en kon de laadklep weer open. Hierin stond het rode gevaar uit Casteren welke, na de schade in het Zweedse Lidkoping, weer volledig was repareert.

 

Voordat de Vruters, in nieuwe kledij, zich tussen de andere toeschouwers gingen mengen, zag Fré kans om te trakteren vanwege zijn verjaardag. Het feit dat deze al enkele weken geleden was betekende niet dat de taart minder smaakte en met een volle maag ging men kijken hoe de baan er bij lag.

 

De genen die het spits mochten afbijten in de Nederlandse competitie waren de Modifieds (3,5T). Na een paar runs bleek dat de baan voldoende grip gaf en aan het einde van de klasse lag de baan er prima bij voor de superstocks.

De Vruter mocht als een na laatste aanhaken bij de superstocks. Als eerste was het de beurt aan de Incredible Deere en daarna was het aan de Interaction 2.0 om de eerste officiële run neer te zetten. Deze run eindigde bij de 102.55 meter en dus stond er een mooie sleepwagenafstelling welke een mooie finale moest opleveren.

Vervolgens waren het de All or Nothing en de beide Zeinstra's welke de 110 meter passeerden en dus een Full Pull achter hun naam kregen. De Zapo kwam een metertje of 2 te kort voor de volle 110 meter, maar een 4e plaats op dat moment was wel genoeg voor een finaleplaats.

Nu was het moment aangebroken voor de Vruter om zich te bewijzen. Zou de finale gehaald worden? Aan de steun van de supporters kon het niet liggen, deze waren in grote getallen aanwezig.
Het optoeren verliep goed en de tractor begon gelijk mooi te hangen. Ondanks dat de neus iets hoger kwam dat wenselijk is, verliep de run goed en ging het rode gevaarte in één rechte lijn op weg naar de 110 meter. De snelheid zat er goed in en de motor klonk goed. Toen de finishvlag dichtbij leek te komen stopte de motor ineens en was de run ten einde bij 106.68 meter.

Een 5e plaats en dus een plek in de finale was het resultaat. Echter ging de Vruter niet meer van start in de finale nadat de motor zomaar stopte en Gert-Jan werd onder een luid applaus terug gereden naar de oplegger.

 

Uiteindelijk gingen er dus 1 rode, 1 blauwe en 2 groenen van start in de finale. De eerste groene, waar de wat oudere Zeinstra op zat, kwam tot een afstand van 95.87 meter. Dit was een afstand welke te machtig was de blauwe machine uit Bathmen en uiteindelijk tekende deze voor de 4e plaats.

Vervolgens was het tijd voor de enigste n de finale. De man uit Cadzand deed de naam van tractor weer ere aan want met een afstand waarmee hij de beide groenen achter zich liet nam hij beslag op de hoogste plek van het podium. De andere kant van dit verhaal waren de groene vlammen die de tractor produceerde aan het einde van zijn run. Hierdoor was het dus alles en niks voor de All or Nothing.

De rest van de openingswedstrijd van de Nederlandse competitie zat vol met verrassende winaars en ook vele verliezers aangezien er, ondanks dat het seizoen net is begonnen, al veel motorblokken naar de eeuwige pullingvelden zijn vertrokken.

De volgende wedstrijd is op 7 juni en zal worden verreden in Bernay(FR) en telt mee voor de eurocup. Hierin staat de Vruter momenteel op de 6e plaats. Dit zal een belangrijke wedstrijd worden waarin de Nederlandse deelnemers het liefst ongeschonden uit de strijd willen komen omdat er op 9 juni in Didam wordt gereden voor de Nederlandse competitie. 

(verslag John Vermeer waarvoor dank!)


Bruiloft Anne en Dirk.

Op 2 mei 2014 zijn Anne Antonis en Dirk Plasmans getrouwd.

Natuurlijk hebben wij onszelf als teamleden opgeofferd om samen met hun het glas te heffen :-) Dit resulteerde in een knalfeest. Voorafgaand waren er nog 2 vrijgezellenfeesten georganiseerd waarvan hieronder enkele stilstaande beelden.

De dames begonnen met een ontbijt bij Tante Leen en Ome Piet waarna ze naar Aqua Best gingen voor enkele activiteiten.
 
Hierna werd er uitgebreid gegeten bij Sjef en Lia Plasmans waarna de dames klaar waren om het uitgaansleven van Reusel onveilig te maken.
De heren gingen de dag erna met de huifkar (gereden door Cor van de Moosdijk) solex rijden in Valkenswaard.
Na een korte uitleg ( want wij zijn niet technisch) kon de rustige en leerzame rit beginnen.
Hierna werden er nog enkele pintjes gedronken in het mooie Reusel.

De foto's van s'avonds zijn mislukt :-)

Als "kado" mochten Dirk en Anne onder andere meerijden in de Crazy-cross auto's. Hierbij willen we Cees Luyten bedanken voor het gebruik van de Truck en de overnachting plaats voor de oplegger.
Ook willen wij Johny en Inge van Raak bedanken voor het vervoer van de oplegger.

 


DE EERSTE KEER BUITEN "SPELEN".

- In de aanloop naar de ‘eerste keer buiten spelen’ in het Duitse Füchtorf was er nog hard gewerkt in de werkplaats.
De laatste dagen waren spannend of alles zou kloppen en of alles op tijd klaar was om de reis naar Füchtorf aan te kunnen gaan.

Gelukkig was zaterdagmorgen alles zo ver dat de Sømælk D’n Aerdvruter naar buiten gereden kon worden en de motor weer van zich liet horen.
Hij loopt weer!!!

Nadat alles verder afgewerkt was kon de tractor geladen worden om de reis naar Duitsland te beginnen.

In navolging van vorig jaar waren we weer door de broers Jürgen en Dieter  Fehrenkötter uitgenodigd om samen met Dennis Dülger en Christian Rüschoff en nog enkele van hun vrienden te komen BBQ-en aan hun ‘Boothaus’ .
Vroeg in de middag zijn familie Pauly en Dirk met de vrachtwagen vertrokken, met in hun kielzog enkele ‘vruters’  in een personenbusje.
Na een voortvarende reis kwam men aan in Telgte waar het ‘Boothaus’ staat van onze Duitse fans.

Natuurlijk werden de vruters met open armen ontvangen.
De begroeting met: “endlich normale leute” zegt genoeg natuurlijk.

De mannen hadden voor de gelegenheid de Duitse, Nederlandse én Brabantse vlag gehesen.
Zo kun je dus ook omgaan met je ‘buren’ !!!

Ook was er voor een heuse International Harvester vlag gezorgd.
Wat konden we ons nog meer wensen?

De kinderen van Gert-Jan en Mariët, Imke en Marijn, waren ook mee en die kunnen zich prima vermaken in deze bosrijke omgeving.
Ook op het water met de (elektrische) boot is natuurlijk een waar feest. Net als vorig jaar kon er ook weer gevist worden in de Ems.

 
Ook Joost Oppers (Sømælk) was met zijn vrouw Suzan en hun kinderen, Thomas, Sofie, Niels en Stef met D’n Airvruter naar het vliegveld in Telgte komen vliegen, en werden opgehaald door Jürgen, Dieter en Dennis.

 

 

Uiteindelijk arriveerde de ‘laatste zending’ Vruters zo rond 20.30, en was het gezelschap dus compleet.

Na even bij gepraat te hebben met iedereen werd het tijd voor Jürgen en Dieter om de BBQ aan te maken en de nu al legendarische vleeswaren te gaan bereiden.
Aangevuld met diverse andere etenswaren, inclusief de door Mariët uit Nederland meegebrachte koude schotel omdat deze in Duitsland niet te verkrijgen is.

 
Dit hebben we ons allemaal goed laten smaken, nadat de buiken rond waren gegeten hebben we ‘de gaatjes nog vol laten lopen’ met een lekker flesje Krombacher bier.

Er was voor een goede geluidsinstallatie gezorgd waardoor we zowel buiten als binnen konden genieten van de gezellige muziek die een mix werd tussen Duitse en Nederlandse muziek zodat iedereen kon genieten.
Natuurlijk mocht hier het Vruterlied niet in ontbreken!

Jammer genoeg wilde het weer ’s avonds niet echt meewerken en regende het af en toe toch nog flink. (als dat morgen maar anders is)
Gelukkig was men overal op voorbereid en konden we buiten droog blijven staan onder enkele tenten die opgebouwd waren.

Voor degene die het buiten te koud vond kon men ook naar binnen.
Ook daar is het goed toeven, het ontbrak ons werkelijk aan niets!!

 

Toen het al wat later werd, is de fam Oppers samen met nog enkele vruters naar een hotel vertrokken voor de overnachting, anderen bleven in de trailer of in het boothuis slapen.

’s Morgens, werden we rond 8 uur weer verwent met een veelzijdig, stevig en goed ontbijt.
Ook dit was weer tot in de puntjes verzorgt.
Dit is wel lekker om de lange dag aan de baan in Füchtorf te beginnen.

De wedstrijd zou om 11.00 uur beginnen, dus zijn we rond 09:45 richting Füchtorf gereden.
Dit is een ritje van zo’n 20 km, dus dat was goed te doen.

Hier word altijd een Duitse competitie wedstrijd verreden waar ieder jaar vele Nederlandse deelnemers aanwezig zijn.

Die komen hier om zich voor te bereiden op het buitenseizoen.

Ook zouden hier onze nieuwe T shirts en truien voor het eerst aanwezig zijn.

We zijn trots op het resultaat dat we samen ontworpen hebben met trekkerskieken.

 

Het weer zag er niet goed uit maar om 11u werd  het toch wat droger en kon de wedstrijd beginnen met de prostocks. Er zat toen nog niet zoveel grip in de baan maar hoe langer de dag duurde werd de baan beter.

Rond de klok van 16.30u ging de Superstock klasse beginnen, Zapo had hier de proeftrek maar de balans was nog niet helemaal in orde en hetzelfde gold voor de Silver bullit.

Green gangster had een geweldige run en zette meteen de eerste Fullpull neer. De Duitse Rowdy (de enige diesel superstock) kwam toch wel tekort op het methanol geweld.

Terminator krijgt z'n vermogen ook niet op de baan waardoor ook geen fullpull.

Dan mag SøMælk D'n aerdvruter van start. Toch altijd weer spannend voor het eerst op een buiten baan.

Hij vertrekt goed en met redelijke grip komen de voorwielen te hoog in de lucht en is de balans ook uit deze run en eindigt daardoor op 70.59 mtr.

Dan moet het bij de tweede poging maar gebeuren.

 

All or nothing zette ook een mooie fulpull neer en de tweede finalist was een feit. Newborn deere kreeg een backfire met wat vuur onder de moterkap en kon geen tweede run meer maken.

Iedereen die een tweede poging mocht doen kwam niet aan de fullpull.

Ook SøMælk D'n aerdvruter niet.

De tweede run begon goed maar al gauw was er niet genoeg vermogen en eindigde deze bij 80.13 mtr.

Dit was goed voor een 5e plaats.

 

De finale ging tussen Green gangster deere en All or nothing die ook met de overwinning aan de haal ging en green gangster achter zich liet, de derde plek was voor Zapo.

Het was een gezellig weekend en ieder kon tevreden weer naar huis. De eerste wedstrijd is een feit en zo kunnen we ons opmaken voor de eerste Eurocup wedstrijd op 16 mei in het Zweedse Lidköping.

Hiervoor hebben we nog wel wat werk te doen aan de tractor.

Langs deze weg willen we Jürgen, Dieter, Dennis en Christian bedanken voor de goede zorgen, en alle moeite die gedaan is om het ons zo goed naar de zin te maken!!

Tot volgend jaar !!!!!!

(Verslag Geert Jans en Martien Intven)


 

Het seizoen is weer begonnen.

Na de tractor weer een flinke onderhouds beurt te hebben  gegeven en alles goed te hebben nagekeken bleek dat we het seizoen 2013 goed geëindigd waren.
Schade was er weinig of geen.

 

Wel hadden we besloten om het seizoen 2014 met nieuwe banden te gaan rijden.
Het had nog wel wat in om deze op tijd klaar te hebben voor de indoorwedstrijd in de IJsselhallen in Zwolle.
Maar na wat extra uurtjes voor diverse teamleden en de geboden mogelijkheden voor het gebruik van de banden apperatuur van Frakoo Bergeijk was het afgelopen vrijdag zo ver dat het eerste geluid weer uit D'n aerdvruter kwam.

Dus zaterdag morgen konden we om 10 uur vertrekken.
Ditmaal werd het transport verzorgd door Roadservice de Kempen uit Hapert.

Voor de aanvang van de wedstrijd moest de vruter nog gekeurd worden. Alles was keurig in orde dus kon de sticker "2014" geplakt worden.
Jeroen zorgde ervoor dat de oplegger er rond de klok van 12.30 uur al was, dus mooi op tijd, want de avondsessie begon pas om 18u.
Ook waren er weer vele fans met ons meegereisd naar Zwolle dus was het weer gezellig en druk bij de oplegger.
Om 18u begon de avond sessie met de TWD.
Daarna nog een nieuwe klasse de BE-combies en ook nog de modifieds.
 
Ronde klok van 21u was het eindelijk zo ver en kon de Superstock klasse beginnen.
Met 10 tractors aan de start mocht Green gangster  de spits afbijten en zette mooie een run neer tot  de 86 meter.
Zapo volgde maar kon er net niet aan komen.
Toen was het de beurt aan SøMælk D'n aerdvruter.

Hoe zou het gaan met de nieuwe banden.
Gertjan toerde rustig op en bij het vertrek werd al meteen duidelijk dat er nog niet genoeg grip in zat waarmee de run ook al eindigde op 66.80 mtr.
Dit was uiteindelijk goed voor de 9e plaats
Maar de motor liep goed en aan de banden moet nog wat gewerkt worden.
Ook Terminator, hurricane,You never No, Be-Combi incredibble deere en Silverbullit konden niet aan de fullpull komen.
Uiteindelijk was het dan toch Rabbit g'n Mad die de eerste fullpull lied noteren.
Ook de laatste ,Newborne deere ging naar de fullpull lijn.
In de finale mocht Green gangster deere de spits afbijten en zette ook meteen de winnende afstand neer.
Deze werd gevolgd door Newborn Deere en als derde eindigde Zapo.
Rabbit g'n Mad werd uiteindelijk 4e.

Tussen de middag en de avondsessie door hadden we afgesproken met Gert Gerritsen dat we de cheque zouden overhandigen voor de stichting Energy4all. De totaal opbrengst was een mooi bedrag namelijk € 1000.-
Rond de klok van 22.15u was de wedstrijd afgelopen en na nog wat na praten bij de oplegger kon iedereen met en goed gevoel weer op huis aan.

 


Voor de laatste keer in 2013 kwam een groot gedeelte van de Vruters bij elkaar voor een teamuitje. Medevruter Pieter Vermeer had een rondleiding geregeld bij het bedrijf waar hij werkzaam is. Dit is een zandwinning waar zilverzand wordt gewonnen en wordt bewerkt.

Eenmaal aangekomen op het terrein van Sibelco in Heerlen moesten de veiligheidshesjes al worden aangetrokken en mochten we naar de kantine van het bedrijf. Hier werden we onthaald door de directeur en de procesmaneger en kregen we een verhaal te horen over de historie van het bedrijf. Hier werd verteld wat er allemaal nodig was om zilverzand te maken en wat de taak van Pieter Vermeer was in dit proces.

 

Onze medevruter staat aan het begin van het proces en moet de fabriek bevoorraden met zand. Dit doet hij door onder in de zandgroeve silo's te vullen met de loader. Van daar gaat het zand via 2 km aan transportbanden naar de fabriek waar het in nog grotere silo's wordt opgeslagen voordat het wordt verwerkt. Hierdoor kan de fabriek draaien zonder dat er iemand in de zandgroeve zelf aan het werk is.

Voor de rondleiding werden we verdeeld in meerde groepen en kregen we een kijkje in de fabriek terwijl de machines aan het draaien waren. 

Al snel was duidelijk dat het een stuk moeilijker is om zilverzand te maken dan dat vooraf werd gedacht. Zo zijn er verschillende soorten zand en kan het bedrijf dit zand ook nog op verschillende manieren wassen. Zo kan er ook nog worden besloten om al het ijzerhoudende materiaal te verwijderen of om het juist te laten zitten. Vervolgens kan dit zand nog tot verschillende fijnheden worden gemalen in de malerij en kan het ook nog worden gemengd met andere soorten zilverzand.

 

Na deze rondleiding werd het bedrijf bedankt met een uitnodiging om een kijkje te komen nemen wanneer onze machine in bedrijf is op onze thuiswedstrijd in Made.  Vervolgens ging de reis verder naar Valkenburg waar we een rondleiding kregen in een nagemaakte kolenmijn.

Eenmaal in Valkenburg aangekomen werd er eerst nog wat gedronken en een lunchroom en voegden Fré en Daantje zich bij de groep.

 

Vervolgens ging de groep via een toeristische route naar de kolenmijn.

 

'Diep' ondergronds kregen wij eerst een film te zien over de mijnwerkers van vroeger.

Hierna begon de rondleiding die werd geleid door een echte oud mijnwerker.

 

Onder in de mijn stonden verschillende machines en treintjes die vroeger daadwerkelijk in gebruik waren.

Ook 'ome Piet' werd weer aan het werk gezet en samen met Leen moest hij het gangenstelsel verder uitboren.

 

Uiteindelijk kwam iedereen weer veilig boven en werd de dag afgesloten door samen nog wat te gaan eten.

 Meer foto's vind je hier..

(Verslag J.Vermeer, waarvoor dank)