Verslagen 2013


NA REGEN KOMT ZELE

Na een geslaagde dag in Bakel was het tijd om ons nog één keertje op te laden voor de laatste wedstrijd van het seizoen. Anders dan andere jaren werd er gekozen om het EK als laatste te verrijden. Dit betekende dat alle teams alles konden geven tijdens de laatste wedstrijd in Zele.

Voor de laatste keer dit seizoen moest het rode gevaarte worden klaargemaakt en na wat controlewerk was het duidelijk dat we Bakel ongeschonden hadden verlaten. Hierdoor was er wat extra tijd om de banden op orde te brengen en om de overige zaken te regelen voor het Belgische avontuur.

Vrijdag

Vrijdag middag was het dan toch zover en vertrok een gedeelte van de ‘harde kern’ met een mooie van Gompel bus naar Zele. De oplegger vertrok met een vrachtwagen van Verhoeven transport uit Waalre ( Waarvoor dank!!). De rit werd nog wat opgefleurd met een kort bezoek aan de kaasboerderij in Made. Hier werden er nog meer zielen (en een omroeper) ingeladen en zo gingen de Vruters samen met de brigade uit Made ‘On Tour’.
Ondanks dat er een Gert-Jan achter het stuur zat en het af en toe wel wat regende, kwamen we toch veilig aan op het Belgische wedstrijdterrein naast de snelweg. De rode oplegger stond ons wederom op te wachten en er kon worden begonnen met het opzetten van het Brabantse kamp.
Tijdens de opbouw arriveerde er nog een oplegger uit Made met daarin meer materiaal en nog meer zielen om het kamp nog verder op te bouwen. Hierdoor werd er een compleet Brabants fort opgebouwd (niet te verwarren met de Ford 9600 die een stukje verderop stond). Deze vesting was ook wel nodig omdat Gert-Jan Lommers de bus alweer mee nam om zaterdag nog meer fans op te halen voor de wedstrijd.

Toen al het materieel zijn plaats had gevonden werd er een lekker soepje genuttigd. Na de soep kwam het speciale EK gerecht wat bestond uit broodjes, gehaktballen in satésaus en stoofvlees met extra veel juin. Al dit lekkers werd ook door enkele andere pullingfans en fotograven geroken en dus kon het feestmaal nog met enkele feestvierders meer worden gedeeld.

Na dit feestmaal had iedereen nog wel een plekje over voor een lekkere Dommelsch en werd er nog een paar uurtjes gefeest met de aanwezig teams en andere Vruters die zelf hun weg naar België hadden gevonden.

Regen

Gedurende de avond begon het steeds meer te regenen en kregen de teams die wat later binnen kwamen het steeds moeilijker om het terrein op te komen.  

Wickie Power kreeg uiteindelijk geen toestemming om het terrein op te gaan en moest op de camping plaatsnemen. Omdat enkele Vruters daar onderdak hadden gevonden, moesten zij wat extra meters afleggen om hun bed weer te vinden.

Zaterdag

Toen de ochtend weer aanbrak kon er goed naar het terrein worden gekeken. Dit was vanwege de regen van de afgelopen tijd niet in beste staat, maar gelukkig bleef de voorspelde zondvloed uit.

Hierdoor konden de fans die nog in Nederland waren met een gerust hart de bus nemen richting Zele. Dit betekende voor Gert-Jan Lommers dat hij met een volle bus opnieuw de rit naar België kon maken.
Na een goed verzorgde rit met een lunchpakketje kwam de bus in de regen aan op het wedstrijdterrein en na een korte wandeling stonden er rond 13:00 zo’n 90 Vruters in en rond het Brabantse kamp.

Omdat het nog steeds regende was het nog niet duidelijk of de wedstrijd op de geplande starttijd van 15:00 kon beginnen, maar toen de regen een uur voor aanvang toch wegtrok konden alle fans zich rond half 3 naar de baan begeven.

Hier was het, zoals gebruikelijk bij een EK, eerst tijd om alle landen en de bijbehorende teams voor te stellen. Na deze ceremonie zou de eerste klasse al meteen beginnen maar vanwege het slechte weer was er nog niet veel lokaal publiek aanwezig.

De geplande starttijd werd net gehaald en rond 15:00 uur was het al meteen tijd voor de Superstocks. Red Fever mocht namens Groot Brittannië de eerste run van het EK verzorgen maar na een testrun van een paar meter ging het gas dicht. De baan had zoals te verwachten viel na het slechte weer nog geen goede grip en dus moest deze eerst nog goed bewerkt worden.  Al als tweede trekker brak daar het grote moment aan en werd SøMælk D’n Aerdvruter de baan op getrokken. Toen de trekker eenmaal voor de sleepwagen stond ging de motor echter uit, maar nog voor de fans zich zorgen konden maken bleek dat er eerst nog een wals over de baan moest omdat Gert-Jan de baan nog niet goed genoeg vond.

Toen de baan naar wens was ging de motor weer aan en werd het wat lawaaierig naast de baan. De ongeveer 90 fans begonnen zich samen met de Nederlandse omroepers te roeren en onder flink gejuich werd gewacht tot de tractor in beweging kwam. Dit gejuich werd beloond want de tractor begon steeds meer en meer toeren te maken en toen de turbo’s begonnen te fluiten gingen de wielen weer met een geweldige snelheid in het rond.  

De grip werd niet meteen gevonden maar de Paulus bleef het gas er op houden. Gedurende de run gaf de baan steeds meer grip en rond de 50 meter kon de trekker er weer goed inhangen en vloog de rooie onder luid gejuich over de 100 meter. Omdat de sleepwagen bleef staan was onze 108 meter meteen de eerste Full Pull van het EK en kon men gaan afwachten wat de concurrentie zou doen.

De eerst volgende deelneemster was Manon Kools met haar Agrifac Interaction welke nu te koop staat. Er was eerst niet verwacht dat deelname aan het EK er voor deze machine inzat en dus was er in Bakel eigenlijk al afscheid genomen van de oude machine. Ondanks de ‘for SALE’ stickers liep de machine nog net zo goed als voorheen en zoals we wel wisten van de machine kon deze de grip iets makkelijker vinden en kwam een kleine meter verder dan de Vruter.  Hierna bleek dat we het erg goed hadden gedaan in de kwalificatie omdat er verder niemand aan onze afstand kwam en er zelfs enkele toppers een tweede run nodig hadden om Full Pull op het bord te krijgen.

Nu was het tijd voor de finale voor een zwaardere sleepwagen en mocht SøMælk D’n Aerdvruter als eerste een afstand wegzetten. De tractor werd weer keurig op zijn plaats gezet en de rooie brigade liet opnieuw van zich horen. Het gas ging er weer op en iedereen hoopte op een mooi resultaat.

De baan gaf opnieuw niet zo heel veel grip bij de start maar daarna ging de machine weer mooi hangen en onder een nog luider gejuich als tijdens de kwalificatie maakte Gert-Jan weer een super run en kwam op 105,84 tot stilstand. Aangezien dit maar 3 meter minder was dan de kwalificatie zag het er naar uit dat dit een zeer goede afstand was en dat er wellicht een podium zat en dus werd het Vruterlied luidkeels door de fans meegezongen.

Hierna moest de Interaction voor de allerlaatste keer aanhaken en kwam door wat remwerk niet aan onze afstand.

Heel stiekem werd er gehoopt op een stunt maar in de run daarna liet de Engelse Just Smokey zien dat er toch nog meer grip in de baan zat en zette de sleepwagen over de 109 meter.

Met nog drie deelnemers te gaan stond nu ineens de Hurricane op de eerste plaats en leek er een leuke stunt in te zitten voor de Fendt. De drie John Deere’s die nog moesten aanhaken lieten dit echter niet gebeuren en de Noorse You Never Know liet al stotterend een afstand van 111.35 noteren.

Hierna ging een goed lopende Incredible Deere daar nog 54cm overheen en omdat de Newborn Deere het daarna niet redde mocht het jonge team van Edwin Derksen zich Europees kampioen noemen. Hier had het team zelf niet op gerekend en Edwin was zelfs op vakantie en kreeg een plezierig telefoontje. Uiteraard werd de Incredible Deere versiert door de vruter fans.

Na de Nederlandse overwinning in de Superstocks volgden er nog meer overwinningen in de Two Wheel Drives, Mini’s en de 3.5T Modifieds! 

Dit Nederlandse feestje werd de gehele avond nog gevierd en moe maar voldaan vertrok de bus met een grote groep fans weer naar huis

Zondag

De dag daarna begon de wedstrijd weer om 11 uur en waren er nog drie titels te verdelen. In de eerste klasse ging er opnieuw een Nederlander met de eerste plaats aan de haal en toen was het tijd voor de andere motorkappen klasse.

Hierin was het een spannende strijd waarin er uiteindelijk drie Valtra’s op het podium eindigden. Hierbij ging de overwinning en de derde plaats naar Finland en wist een Nederlander zich er nog tussen te rijden.

In de laatste klasse was er opnieuw een Nederlandse overwinning en stond en zelfs nog een Belgische deelnemer op het ereschavot. Helaas waren er toen nog maar weinig toeschouwers omdat het weer steeds minder werd.

De middag werd daarna nog afgesloten met een lekkere bbq en moe maar voldaan vertrokken ook de laatste Vruters weer met de bus richting Nederland.  Eenmaal aangekomen in Casteren werd het laatste weekend van het seizoen nog een keer geëvalueerd.

Het wintervertrek wordt nu alweer klaargemaakt en we kunnen alweer na gaan denken over volgend seizoen.  

Iedereen bedankt voor de support en tot het volgend seizoen!!

(verslag: John Vermeer)


DE LAATSTE LOODJES IN BAKEL.

 

Na de minder goede wedstrijd in Alphen konden we ons op maken voor de laatste wedstrijd voor het NK. Deze werd verreden in Bakel.

Voor de top van het klassement deden we niet meer mee dus zijn alle pijlen gericht op het Europees Kampioenschap in Zele. De tractor is compleet gecontroleerd en al wat ons niet aan stond gerepareerd of vervangen.Ook is er weer veel aandacht besteed aan de banden om toch zoveel mogelijk grip te creëren.

Al met al toch weer veel werk maar op zaterdag om 15u kon er dan toch vertrokken worden naar Bakel.

Dit maal werd de oplegger vervoerd door Bart Teunissen met een truck van van Elst BV uit Geldrop, waar voor onze dank.

 
Helaas regende het een tijdje flink waardoor er na de nodige koffie rond de klok van 20.30u gestart kon worden met de superstocks.

We hadden een startveld van 10 tractors en er werd gereden met floating finish, dus tot de 120 meter. Als eerste was Mitas All or Nothing die een mooie run weg zette op 109.84 meter. European maid kwam op 93.06 meter met een iets mindere balans. Greengangster deere reed weer een schitterende run zoals gewoonlijk met 115.59 meter.

Toen was het de beurt aan Gertjan met SøMælk d'n Aerdvruter.

Iedereen was toch wel benieuwd hoe de run ging verlopen. Met een goeie start en een mooie balans eindigde deze op 106.22 meter. Dit was goed voor een 6e plaats.

 

Terminator is ook nog zoekende en eindigde ditmaal op 98.22 meter. Zapo is op de goede weg na de grote schade in Edewecht en reed een strakke run op115.26 meter. Agrifac interaction ging net voorbij aan Gert-jan met 108.34 meter. Sjors Zeinstra met de Newborn deere eindigde nog net op het podium met 113.06 mtr. Hurricane bleef net steken voor de vruter op 104.17 meter.

Als laatste kwam Silver bullet aan de start die kwam op 73.26 meter.

De winst ging dus weer naar Greengangster deere gevolgd door Zapo en Zeinstra newborn deere als 3e. De eindklassering van het Nederlands kampioenschap was de top drie ook voor deze drie met op

1  zeinstra newborn deere gevolgd door zoon rowan met greengangster deere  en Zapo als 3e.

 

SøMælk D'n aerdvruter eindigde als 6e.

 

Nu gaan we alles nog ff fine tunen voor het EK a.s. zaterdag en zondag in het Belgische ZELE Zoals nu bekend is zullen we met vele fans afreizen  en gaan we er een gezellig weekend van maken hopelijk met een goed resultaat.

Hopelijk tot ziens in Zele.

 


Problemen in Alphen

 

De langste reis van dit seizoen werd gevolgd door een thuiswedstrijd in Alphen, waar deze keer op zondag moest worden aangehaakt. In totaal hoefde de oplegger nu maar 60km af te leggen in plaats van de ruim 3000km die nodig waren om in Hongarije te komen.

Dit betekende dat er zaterdag nog tijd genoeg was om aan de banden te werken, iets wat we door alle problemen van eerder dit seizoen nog niet vaak hebben kunnen doen.

Diezelfde avond had een andere deelnemer uit Alphen, De Jong Special, de 22e plaats bemachtigd in het eindklassement van de Eurocup en kwam zondag, ondanks motorschade, nog even langs op het terrein van zijn thuiswedstrijd.

Om 12:00 uur precies begon de wedstrijd in Alphen met de standaard klassen en om 14:00 begonnen onze kleinere broertjes van de Light Superstocks. Rond de klok van 16:30 kon er dan begonnen worden aan de Superstocks waarin de Vruter als laatste aan moest haken.

Na een aantal proeftreks had Manon Kools de eerste officiële run neer gezet. Aangezien ze makkelijk naar de 110 meter en dus de Full Pull kon rijden wisten we al dat de meesten de finale wel konden halen.

Nadat iedereen behalve de Silver Bullit de finale had gehaald en zelfs de Zapo weer terug was na de enorme schade in Edewecht was het tijd voor SøMælk  D’n Aerdvruter om te beginnen aan de reis naar de 110 meter.

Nadat het Rooie gevaarte weer keurig op zijn plaats voor de sleepwagen was gezet was het aan Gert-Jan om zijn machien de sporen te geven.

Het geluid dat uit de uitlaat kwam werd steeds luider en de turbo’s begonnen te fluiten waarna de wielen begonnen te draaien en de neus weer mooi omhoog kwam. De tractor ging in een goed tempo richting het einde van de baan maar net na de start kwamen er rare geluiden uit de machine en begon die te trillen. Hierop werd besloten om het gas maar dicht te gooien waardoor de afstand bleef steken op 107.16m wat helaas de een na laatste plaats opleverde.

De overwinning ging opnieuw naar Bram Kools met zijn Mitas All or Nothing, die nu al 2 wedstrijden op rij heeft gewonnen. Na de run kwam GJP toch nog met goed nieuws want na een gesprek met omroeper Erik van Oosterhout gaf hij aan dat er was bevestigd dat de Rooie karavaan weer naar het EK mocht. Dit betekend dat we de komende 2 weken alle zeilen weer bij gaan zetten om in Bakel nog een mooie generale neer te zetten voordat we de week daarna naar Zele gaan.  

 

Naast SøMælk D’n Aerdvruter reden er op zondag ook nog 2 andere Vruters mee, maar vanwege de kleur van hun machines staan zij in een apart verslag.   :-)

(Hier vind u op speciaal verzoek een verslag.) Verslag: John Vermeer.

 

 

 

 

 


Heel Heet Hajdúböszörmény, Hongarije

Na een mooi weekend in Lochem waarin de tractor weer goed heel was gebleven, was er weinig werk aan de winkel voor de volgende wedstrijd. Dit betekende dat er genoeg tijd was voor de jaarlijkse teamdag.

Eenmaal bijgekomen van een gezellige dag kon er weer worden begonnen aan de laatste voorbereidingen voor de laatste wedstrijd van de Eurocup, welke deze keer werd verreden in Hongarije. Dit betekende voor de oplegger en de chauffeurs dat er al op woensdag avond moest worden begonnen aan een rit van ruim 1500km. Zodoende kon er nog worden meegedaan aan de parade op vrijdag middag.

Na een blijkbaar goede rit kreeg het thuisvolk op donderdag avond al bericht dat de oplegger heelhuids op het terrein was aangekomen en werd op vrijdag de achtervolging ingezet door een groep van 10 vruters. Deze reis werd begonnen in een Volvo en een dikke witte Transit en ging in de richting van de luchthaven van Dortmund. Eenmaal aangekomen na een flinke vertraging door ‘wegwerkzaamheden’ (ander woord voor Duitsland) en parkeerproblemen voor de dikke witte bus, was er nog even tijd om er eentje te drinken voordat het vliegtuig vertrok.

Toen we door de gate waren en bleek dat iedereen mee mocht was de bar dus al snel gevonden en had iedereen een lekker koud Duits flesje in de hand. Echter was de fles nog maar half leeg toen de stewardessen ons al haastend kwamen halen. De ‘donderbus’ stond al op ons te wachten en binnen 10 minuten en ook nog voor op schema zaten we al in de lucht.
Anderhalf uur later en een goeie 15 graden warmer kwamen we aan in Debrecen en stond er al een busje klaar om ons naar de pulling locatie te brengen.
 Eenmaal in het dorp aangekomen bleek dat de parade al was begonnen. Er werd besloten om eerst de parade te bekijken om zo de lokale cultuur te ervaren voordat we naar het terrein gingen.

Nadat er een café was gevonden kon de cultuur ook geproefd worden. Een tijdje later kwamen de eerste opleggers met daarop de deelnemers al voorbij en kon er bij verschillende teams worden mee gelift naar het wedstrijdterrein.De rit duurde uiteindelijk nog wel een uur of twee, maar na heel wat gefeest en gezwaai kwamen alle vruters toch op het wedstrijdterrein terecht.

Daarna was het tijd om wat te eten te gaan zoeken op het festival terrein waar al grondig gefeest werd. Het eten viel echter niet bij iedereen in de smaak en dus gingen er enkele vruters op zoek naar wat beters. Een groepje aasgieren kwam uiteindelijk terecht bij de VIP tent van de ETPC waar goed eten in overvloed was. Deze vondst werd al snel bekendgemaakt aan de anderen en dus hadden de meesten toch nog goed gegeten.
Later in de avond was het tijd voor een groot feest met een band op een groot podium waar de nodige mensen op af kwamen. Na het optreden van wat bleek een van de populairste bands in Hongarije, werd de vrijdag avond afgesloten met een groot ‘buitenlands’ vuurwerk. Daarna werd er door de aanwezige teams nog enkele uurtjes door gefeest.

Zaterdag Superstock Európa Kupa  

De volgende ochtend kropen de vruters weer voorzichtig uit hun bedjes en stond het eten, dat in zijn geheel door de organisatie werd geregeld, al klaar.  De temperatuur ging al snel weer omhoog en dus werd er ook weer eens wat anders gedronken dan koffie en Dommelsch.
Het programma voor de dag werd bekeken en door de hitte zat er maar weinig tempo in de wedstrijd. Hierdoor was er voldoende tijd om nog snel de banden te bewerken voor de Hongaarse klei, welke helemaal vanuit Budapest werd gehaald.

Uiteindelijk was het aan het, nadat de lokale helden en wat meegereisde Two Wheel Drives hun kunsten hadden vertoond, tijd voor de Superstock Európa Kupa kvalifikációs.

In de kwalificatie werd het spits afgebeten door Bram Kools met zijn Mitas All or Nothing en met een afstand van zo’n 117 meter bleek de sleepwagen best ligt te staan.

Na heel wat Full Pulls werd het tijd voor Gert-Jan om te proberen de machine voorbij de FP lijn te krijgen. Gelukkig werd ie weer keurig weggezet en met zijn bruur naast de baan kon er vol goede moed worden opgetoerd. Na het optoeren ging de neus weer mooi hangen en bleken de banden weer goed te werken.

Na een snoei harde run zoals vanouds werd de gas bij de 110 meter dichtgegooid om de wagen vervolgens nog 7 meter meer mee te nemen. Een run als deze hadden we dit jaar nog niet gezien en dus werd er nog lang gejuicht op de tribunes.

Aan het einde van de kwalificatie had alleen de testende Terminator de 100 meter niet gehaald en kon de tractor weer terug naar de oplegger vanwege een lange pauze. Hier werd er weer een lekker soepje genuttigd om vervolgens weer verder te werken aan de banden zodat we alles konden geven tijdens de finale.

De grootste geluksvogel was op dit moment toch wel Sjors Zeinstra met zijn Newborn Deere, welke nipt de 100 meter had gehaald vanwege een defect in de kop. De pauze werd ook door hen goed benut en met wat hulp en onderdelen van de vruter konden de Rooien de Groenen nog helpen ook. Nadat de auto’s en de lokale helden opnieuw de baan onveilig hadden gemaakt was het aan het einde van de middag opnieuw tijd om met het Rooie gevaarte naar de baan te gaan.  Als eerste was de Case PUMA uit Zeeland weer aan de beurt om het spits af te bijten. Bram zette een mooie afstand neer van 103,59 meter, maar hij was zelf niet tevreden vanwege de onstuimige run. Een paar runs later kwamen Incredible Deere, Rabbit G’N Mad en zelfs de Newborn Deere niet aan deze afstand en dus wisten we dat Bram een goede run neer had gezet.

Toen was het weer tijd voor onze eigen Rooie machine om zich te mengen in de strijd.

We moesten aanhaken na de Hurricane welke eigenhandig de sleepwagen had gesloopt met een mooie run. De sleepwagen wilde niet meer achteruit en hierdoor duurde het eigenlijk te lang voordat de Rooie kon gaan aanhaken.

Op een iets te droge baan moest het dan toch gebeuren en nadat de ketting strak stond ging het gas er weer op. De turbo’s pakte mooi op en de neus ging weer mooi hangen. Na een mooie run kwam het geheel op 97,57 meter tot stilstand waardoor we 7cm te kort kwamen voor de 3e plaats.

De overwinning ging uiteindelijk toch nog naar de Mitas All or Nothing omdat ook de andere Zeinstra trekker er niet aan te pas kwam. De overwinning in de Eurocup ging opnieuw naar de Newborn Deere.

Toen de wedstrijd was afgelopen gingen we weer terug naar de oplegger en werd er weer goed gegeten in een van de gebouwen naast het terrein. De avond werd deze keer weer afgesloten met een band, al was deze niet zo goed als de vorige waardoor we toch blij waren met onze eigen muziekinstallatie.

Zondag

De zondag ochtend werd weer begonnen met een, door de organisatie, goed verzorgd ontbijt. Hierna werden onder andere de markttentjes bij het terrein een keertje bezocht voordat de 4.5 ton eurocup begon.
Het was die dag nog net iets warmer als de dag ervoor en dus hadden de meesten besloten om alleen de finale te bekijken en zich toch iets rustiger te houden dan normaal.

De strijd in de Eurocup gaat tussen de Lambada en de Wispering Giant. Aan het einde van de klasse trok de Lambada aan het langste eind en nam het met de overwinning in Hongarije ook de koppositie over in de eurocup.

Die avond ging de groep van 10 vruters naar een hotel in Debrecen, de familie Oppers ging met de camper richting Denemarken en de oplegger vertrok naar Casteren.

Eenmaal aangekomen in het hotel zag het er allemaal veel beter uit dan dat voor de betaalde prijs werd verwacht en kon iedereen zich lekker opfrissen.

Daarna werd besloten om naar het centrum te gaan om wat te eten. In het centrum aangekomen, kwamen we tot onze verrassing een Belgisch restaurant tegen waar ze alleen maar “Bels bier” serveerden en dus hadden we toch nog over de grens gegeten.

Daarna werd het tijd om nog op een terras wat te gaan drinken en het weekend te evalueren. Een paar uur later toen de maandag net begon werd het tijd om er nog eentje te drinken op ‘de Kuus’ die zijn verjaardag vierde.   

Maandag mochten we pas aan het einde van de middag weer met de ‘donderbus’ mee naar Dortmund zodat er zelfs nog tijd was om na een tractorpulling weekend wat cultuur te proeven/drinken/zien.

En aan het einde van de dag konden de spullen weer uit de oplegger worden gehaald en werd er in Casteren nog even nagepraat over weer een mooi weekend.

Uiteindelijk heeft onze 4e plaats in Hongarije een 6e plaats opgeleverd in de Eurocup. Hiermee is het niet zeker of we weer naar het EK mogen dat dit jaar in Zele wordt gehouden.

Desalniettemin zullen we de tractor eerst weer moeten klaar maken voor de volgende wedstrijd van de Grand National. Deze keer zal een vliegtuig niet nodig zijn omdat we volgend weekend in Alphen moeten zijn, wat praktisch onze thuiswedstrijd is.

(Verslag John Vermeer)  


EEN MOOI AVONDJE LOCHEM.

Nadat we vorige week een zeer gezellig weekendje Denemarken hadden gehad konden we ons opmaken voor de avond wedstrijd van Lochem. In Herning liep de motor weer zoals we wilden maar was het dit maal de price-as rem die roet in het eten gooide. Nadat we dat probleem ook weer opgelost hadden en alles weer gecontroleerd hadden konden we zaterdag morgen om 11.30u vertrekken richting Lochem. Rond de klok van 14.30u waren we  op het terrein en kon de tractor gelost worden en konden we nog een bakje koffie doen.
Nu was het nog even wachten voor we moesten rijden want we waren pas als 5e klasse. Op de tribune was het ook gezellig en zeer druk waar we  tussen de vele meegereisde fans naar de andere klasse keken. Rond de klok van 22.30u ging dan uiteindelijk de superstock beginnen.

Silver bullit had de proeftrek waarna de wedstrijd leiding besloot om de sleepwagen in deze afstelling te laten staan. Incredible Deere was als 2e maar liep niet naar behoren en kwam aan de 95.97 mtr. Terminator  had 104.65 maar ook dit was niet genoeg voor de finale. Ook Hurricane kwam ruim een meter te kort voor een Fullpull. Green gangster deere zette de eerste fullpull neer.

Toen was het de beurt voor SøMælk d'n aerdvruter.

De spanning was er wel bij gertjan.

Rustig werd er opgetoerd en met een goede start en mooie balans stevende hij af op een mooie fullpull.

Yes , ook wij in de finale.

Newborn Deere , Mitas all or nothing  en Zapo reden ook nog een mooie fullpull . European Maid en Agrifac interaction  kwamen te kort voor de finale. Zo hadden we dus 5 finalisten.

We waren al blij met een finale plaats maar zou er ook nog een podium plaats in zitten? Greengangster mocht als eerste en met een mooie run eindigde die bij 96.86 mtr goed voor een 2e plek. Toen was het de beurt aan Gertjan. Wederom zette hij een mooie run neer maar bleef bij de 91.60 mtr steken. Een mooie 5e plek

Newborn deere reed zijn eigen stalgenoot green gangster deere met 21 cm voor bij goed voor de winnende afstand naar later bleek. Zapo reed een mooie run en zette met 94.29mtr een keurige 3e plaats neer. Mitas all or nothing werd uiteindelijk 4e met 93.30 mtr.

We waren zeer tevreden met een mooie 5e plaats en een motor die goed liep. Wel werd er later nog een scheurtje gevonden langs een las van de wasegate, en 1 turbo heeft lagerschade maar verder lijkt alles in orde.

Na de wedstrijd in lochem waren we nog aanwezig op de dorsdag in Dommelen van Lanz bulldog club Zeelst  .Hier kon je nog zien hoe vroeger het graan geoogst werd.

Dit is altijd mooi om te zien.

 

Nu kunnen we ons opmaken voor de volgende wedstrijd.

Deze vind plaats op 17 aug in Hongarije en telt mee voor de eurocup punten.

Tot de volgende keer.

 


ZONNIG HERNING.

 

Na de afgebroken run in Putten was de tractor al snel klaar voor de derde wedstrijd van de Eurocup. Dit keer was het weer de beurt aan Herning en dit betekende weer een bezoek aan onze “Deense” sponsor Joost Oppers.

De familie Pauly was al eerder aangereden met de oplegger en had een leuke vakantie bij de familie Oppers. En toen de wedstrijd dichter bij kwam reisden er ook steeds meer vruters af naar een warm Denemarken.
Op de vrijdag stond D’n Airvruter al in de wei en de Rooie vruter stond in de tent en alles stond al klaar zodat er direct aan het feest begonnen kon worden samen met andere teams die gebruik maken van een Superstock motor.  Nadat er ook enkele Denen waren aangekomen kon er aan het varken worden begonnen en zelfs nadat deze al op was kwamen er nog steeds meer andere teams en vruters naar het terrein van de familie oppers en werd er nog tot in de vroege uurtjes doorgefeest.

De volgende dag, al was het voor de meesten maar een paar uurtjes later, werd het tijd om naar het wedstrijd terrein te gaan waar het toch vrij warm en zonnig was ondanks dat het weerbericht een slechter beeld liet zien. 

Na een lekkere barbecue waren de lokale helden al begonnen aan de wedstrijd en was het rond 17:00 tijd voor de eerste Superstocks om aan te haken.

Na de eerste paar runs bleek dat er een taaie baan lag in Herning en het duurde even voordat er een afstelling was gevonden waarbij er een Full Pull kon worden gereden.  Het was wel duidelijk dat er erg veel grip in de baan zat wat ervoor zorgt dat de motor en de aandrijving het extra zwaar te verduren had. Het eerste slachtoffer hiervan was de versnellingsbak van de sixshooter welke een mooie run voortijdig zag eindigen met een motor die hoog in toeren schoot. Naast de sixshooter was er een nog groter slachtoffer te betreuren, namelijk het complete motorblok van Deense Hobo die uit elkaar spatte nadat de eindaandrijving sneuvelde bij de start.

Dit zorgde natuurlijk niet voor meer vertrouwen en toen het eenmaal tijd was voor de rooie uit Casteren waren de meeste vruters toch gespannen. Gelukkig bleek dit niet nodig want nadat het optoeren was begonnen ging de trekker meteen mooi hangen en zette met een geweldige run een mooie Full Pull neer.

 

Het was wel even schrikken toen de tractor daarna niet los wilde komen van de sleepwagen maar na wat “gevrut” stond de tractor niet meer in de versnelling en kon de tractor worden weggesleept en leek alles in orde. Helaas bleek dit niet zo te zijn en kon er door een klein euvel aan de prise as rem niet meer worden gereden in de Finale wat een gedeelde 8 plaats opleverde met de Noorse you never know, die ook wegens problemen met de aandrijving niet terug kon komen.

Uiteindelijk werd de hoogste plaats op het podium ingenomen door de Newborn Deere en omdat de Green Gangster de Full Pull lijn niet wist te bereiken heeft de Newborn Deere nu ook de leiding in de eurocup. De tweede plaats werd verdienstelijk bezet door de All or Nothing welke na vele wedstijden met fikse schade nu eindelijk 2 mooie runs kon laten zien. Als laatste was er toch nog een Deens feestje te vieren omdat het gekke konijn uit Denemarken de derde plaats bezette op het podium.

Uiteindelijk was het euvel in de aandrijving gemaakt in de nacht van zaterdag op zondag zodat Joost Oppers het dit jaar weer kon proberen om een mooie run neer te zetten met vruter. Nadat de prostocks hadden gereden mochten Joost en Rob van der Waal met zijn terminator nog een demo run geven. Helaas moest het voor de Terminator blijven bij een demo omdat het in het verkeer niet mee zat en de wedstrijd zelf niet gehaald werd.

Als eerste mocht Joost aanhaken met D’n Aerdvruter en was het hopen dat hij hem deze keer goed kon laten wegkomen op de nog steeds taaie baan. Het weer zat ook deze dag weer mee en dus hadden we alle tijd voor de demorun. Nadat het even mis leek te gaan kwam er een bekend geluid uit de tractor en kwam de neus omhoog waarna weer een strakke run volgde en Joost de trekker op de Full Pull lijn neerzette.

Daarna was het tijd om weer terug te gaan naar het terrein van de familie Oppers om als traditionele afsluiter een broodje hotdog met juin en zuurkool te eten alvorens de terugweg naar Nederland weer kon worden ingezet.

Nadat alle punten weer waren verdeeld en opgeteld blijkt dat we nog steeds 4e staan in de Eurocup, ook als is het nu een gedeelde plaats. De volgende eurocup wedstrijd staat over 3 weken alweer op het programma en zal deze keer worden verreden in Hongarije.

Voordat we zaterdag weer naar de volgende wedstrijd gaan staan er nog een paar aanpassingen op het programma om de prestaties weer te verbeteren. Daarna is het weer tijd voor een wedstrijd van de Grand National competitie, welke deze keer zal worden verreden bij de altijd gezellige avondwedstrijd in Lochem.

(Verslag John Vermeer, waarvoor dank!)


MET PRACHTIG STRANDWEER EEN DAGJE PULLING OP STRAND NULDE

Met het prachtige mooie weer lag het voor de hand dat het een mooie dagje tractorpulling werd aan  strand Nulde in Putten. Met het parkeren van de auto's kon je al zien dat het erg druk was in Putten. Als je wat later was , was het ook zoeken naar een parkeer plekje. Er waren mensen om te zwemmen maar de meeste waren pulling fans om naar de brullende tractoren te komen kijken.

 

Ook wij waren op tijd klaar en konden zaterdag morgen op tijd vertrekken naar Putten. Wederom werd deze keer de oplegger vervoerd door Verhoeven Transport uit Waalre. Putten is een mooie lokatie met een paar goede banen. De superstock klasse was als 3e klasse aan de beurt na de modified en de mini unlimiteds.

 

Wij moesten pas als 9e starten bij de superstocks dus konden we nog enkele tractors bekijken.

De proeftrek was voor Sixshooter. Hierna werd de sleepwagen wat  verzet en was de volgende proeftrek voor Silver bullet. De sleepwagen stond nu goed en was de eerste officiele run voor All or nothing met een mooie Fulpull. De volgende was Greengangster deere die dit seizoen bijna niet te kloppen is. Met een schitterde start schoot hij uit de startblokken  maar bij de 108.50 mtr sloeg het noodlot toe.

Hierbij verspeelde hij de eindaandrijving met als gevolg ook de motor. En eerlijk is eerlijk, concurrent of niet maar zulke schades wens je niemand toe.

 

De Incredible deere liep niet naar behoren en maakte geen kans op een finale plaats. Ook Hurricane had een mooie run maar ook dit was niet genoeg voor een finale plaats. Interaction  met manon deed wat ze moest doen en plaatste zich met een bijna fullpull voor de finale. Terminator had een moeizame start maar kwam toch nog aan de 106.02 mtr.

Toen was het de beurt aan SøMælk D'n aerdvruter. Er werd goed vertrokken maar de grip kwam er niet goed in en de tractor bleef niet goed hangen. Bij de 70 mtr leek de tractor hoog in toeren te schieten en deed Gert-Jan uit voorzorg het gas dicht en eindigde de run bij 80.09 mtr. Dit was maar goed voor een 9e plaats wat jammer was voor de punten natuurlijk.

Zapo en European Maid kwamen ook niet in de finale. Als laatste kwam Zeinstra newborn deere die nog een mooie fullpull neerzette.

 

De finale ging tussen 3 tractoren omdat Greengangster Deere niet meer terug kon komen. Sjors Zeinstra met Zeinstra Newborn Deere was wederom weer oppermachtig met een fullpull. Plaats 2 en 3 werden verdeeld tussen vader en dochter Kools met dit keer Bram als 2e en Manon als 3e.  Zo waren de punten weer verdeeld en staan we nu 5e in het klassement voor het NK.

Maar zoals altijd houden we de moed erin en was het zoals we gewent zijn een super gezellige dag
Tractor Pull 1 Pull off Punten
Zeinstra Newborn Deere FP 110.00 20.00
MITAS All or Nothing FP 102.43 17.00
AGRIFAC Interaction 109.28 97.62 15.00
Green Gangster Deere 108.50 0.00 14.00
Terminator 106.02 0.00 13.00
Hurricane 102.41 0.00 12.00
BE-Combi Incredible Deere 97.17 0.00 11.00
Zapo 88.79 0.00 10.00
SøMælk D'n Aerdvruter 80.09 0.00 9.00
Silver Bullet 77.31 0.00 8.00
European Maid Disk 0.00 7.00
CropShop Six Shooter HP 0.00 6.00

Nu kunnen we ons op gaan maken voor de volgende wedstrijd.

De tractor word nu gecontroleerd en klaar gezet voor de wedstrijd in het Deense Herning waar we gaan strijden voor de Eurocup punten. Dit is in het weekend van 27 en 28 juli a.s.

M.v.g. tractorpulling team D'n aerdvruter

 

 


UN WARM EEXT

Na een wat nat maar goed Oudenhoorn, 2 weken geleden, stond nu het Drentse Eext op het programma. En na wat aanpassingen aan “het rode gevaar(te)” was het de vraag hoe dit zou gaan uitpakken op de klei in het noorden van het land. .

Na een lange rit werd het tijd om een plekje te gaan zoeken op het kleine terrein en werd “de rooie” weer tentoongesteld aan het volop aanwezige publiek en werd er rond 11 uur begonnen met de wedstrijd

De 3.5t modifieds mochten het spits afbijten in het hoge noorden en de eerste run leverde al meteen fikse schade op voor de Black Cat. Na een paar runs met flinke verschillen tussen de verschillende deelnemers zag het er naar uit dat er een moeilijk baantje lag. Tijdens de finale van de modifieds ging het gevecht om de hoogste podium plaats tussen de nummers 1 en 2 uit de competitie, Double Screamin en de Wispering Giant konden de meeste grip vinden om de baan en de machine van Bertus Boer zette weer een goede afstand op het scherm. Als allerlaatste in de finale was het dan tijd voor de nummer 2 uit de competitie, de Wispering Giant, lag er misschien een turbinebaan in Eext? Na een even goede run als de V8 machine van Boer kwamen de turbines op de leidersvlag tot stilstand, maar het scherm gaf aan dat turbines met 23 cm verschil de overwinning opeisten. Hierdoor is, halverwege het seizoen, het verschil tussen de nummers 1 en 2 maar 5 punten.

Een paar uur en een paar klassen later waarbij de prostocks werden gewonnen door de International 1066 van team Rocky was het na de Mini unlimiteds tijd voor de Superstocks. Was de overwinning van de Rocky een voorbode voor een Rode op het hoogste podium bij de Superstocks?

Na een paar runs had alleen de Newborn Deere een Full Pull op het bord gezet. Daarna was het tijd voor de Vruter om te laten zien wat ie kon. Het optoeren verliep prima en toen het gas er vol opging en de banden rond gingen kwam de neus mooi omhoog en ging de sleepwagen met een mooie snelheid richting het einde van de baan.

Aan het einde van de run ging de neus weer wat omlaag en ging de snelheid er toch te snel uit waardoor de poging net voorbij de 100 meter strandde. Dit was uiteindelijk genoeg voor een 6e plaats maar het belangrijkste is dat alles er op het eerste gezicht nog goed uitzag.

De grote pechvogel van de dag was de Terminator die in 2 pogingen de motor niet op toeren kreeg en dus voor 0 meter toch vele kilometers heeft moeten rijden.

De overwinning ging wederom naar de Green Gangster Deere, die dit seizoen oppermachtig lijkt te zijn. De tweede plaats ging naar de ander machine uit de Zeinstra stal gevolgd door een derde plaats voor de Mitas All or Nothing van Bram Kools.

Na de superstocks werd het voor ons tijd om snel wat te gaan eten zodat de terugreis op tijd kon worden ingezet. Deze week zal alles weer worden nagekeken om volgende week zaterdag onze kunsten weer te kunnen vertonen langs het strand tijdens de Beachpull in Putten. Hier kunnen wij ons ook weer meten met de regerend kampioen uit USA de Controlled Chaos, welke hier weer een demo zal geven. 

(Verslag John Vermeer, foto's Theo waarvoor dank)


 

 

OUDENHOORN, EINDELIJK RESULTAAT!!

In de week voorafgaand aan de wedstrijd in Oudenhoorn was het nog spannend of alle onderdelen op tijd binnen waren en gemonteerd konden worden na de schade die opgelopen was tijdens de vorige wedstrijd in Made.

Sommige onderdelen moesten nog bewerkt worden om in de motor te laten passen (en functioneren).
Vrijdag avond leek alles ‘just in time’ op zijn plek te vallen, en konden we met het opbouwen beginnen.
Echter sloeg de pechduivel toe en brak er een methanol nozzle af met het monteren, er moest toen nog met enige spoed elders een nieuwe opgehaald worden.

Toen alles klaar was ( het begon al licht te worden buiten ), is iedereen maar een paar uurtjes gaan slapen, om zaterdagmorgen terug te komen naar de werkplaats om de motor weer tot leven te wekken.
Zoals gebruikelijk liep deze weer meteen, en kon alles in geladen worden om af te reizen naar Oudenhoorn, alwaar om 16.00 uur de wedstrijd zou beginnen. Het vervoer werd deze keer verzorgd door Roadservice de Kempen, waarvoor onze hartelijke dank natuurlijk)

Door de weersomstandigheden werden er maar geen party tenten bij de trailer opgezet.. deze zouden immers alleen maar kapot of helemaal weg waaien.
Dus na enkele koppen koffie en een stuk taart van Theo de Kock vanwege zijn verjaardag, zijn we naar de baan gegaan om de andere klassen te bekijken, de superstock klasse zou pas als laatste aan de beurt zijn.

Het weer was niet erg stabiel en er dreigde regen, dus werd nadat de light modifieds gereden hadden besloten dat de rest met ‘floating finish’ gereden zou worden. (geen finale, doorrijden tot aan de 110 meter)
Alleen de in TWD klasse werd nog wel een finale geaccepteerd…

In de mini unlimiteds werd nog een nette prestatie neer gezet door het Reny pulling team door derde te worden met de Reny Mission Impossible.
Tijdens de Prostock klasse moest het zeil een tijd op de baan omdat er een hevige regenbui over kwam en enig water naar beneden stortte.
Gelukkig werd de bui door de hevige wind snel weg geblazen.
Nadat we in de trailer geschuild hadden voor de regen kon het zeil van de baan en ging men weer verder.
 


 

Na de Modifieds was het tijd voor de Superstocks.
De spanning zat er goed in bij de fans langs de baan…. Hoe zou ‘de vruter’ presteren? Blijft deze keer wel alles heel?


Rowan Zeinstra met zijn Green Gangster Deere had de proeftrek en zette met een hele strakke run een dikke full pull neer (meer dan 112 meter).
De algehele tendens was dan ook dat de sleepwagen zwaarder gezet zou worden.
Echter werd Bram Kools met zijn All or Nothing voor de keep moving sleepwagen gezet om aan zijn pull te beginnen.
Bram had een zéér strakke run en ging zelfs nog een meter aan de green Gangster Deere voorbij.

De wedstrijd leiding besloot toen de sleepwagen toch maar zwaarder te zetten.
Gert-jan moest dus met de Sømœlk D’n Aerdvruter als eerste met de verzwaarde sleepwagen zijn pull maken.
De start was door de slechte weersomstandigheden er zeker niet beter op geworden.
Gert-Jan zette echter een beer van een run neer!!! Met de voorwielen fier in de lucht stoof hij naar een hele mooie 102.70 meter !!!!


Na de run van Gert-Jan was het de beurt aan de Six Shooter kwam, deze kwam nog gevaarlijk dicht bij met 102,12 meter.
De Zapo was de volgende starter. Deze ging voortvarend van start maar al rond de 80 meter stopte de motor ermee. 85,63 meter was het resultaat.
De motor van Silver Bullet liep niet lekker: 60,50 meter
Daarna kwam Manon Kools met haar Agrifac Interaction tot een respectabele 99,96 meter.
Ook Edwin Derksen met de Incredible Deere had mechanische pech, er kwamen vonken onder tractor vandaan, zijn afstand: 81,65 meter.

Omdat de sleepwagen verzwaard was, moesten Green Gangster Deere en All or Nothing opnieuw aanhaken.
Echter had Bram pech omdat zijn All or Nothing niet meer in staat was nog een keer aan te haken..
Green Gangster Deere werd echter door Rowan opnieuw voorbij de 110 meter lijn gezet! Wie zou dat nog kunnen evenaren?

The Terminator had niet de balans om een dreiging te vormen voor de podiumprijzen, 92,70 was de afstand.
We mogen gelukkig European Maid weer regelmatig op de baan verwelkomen, jammer genoeg had deze ook niet de balans die grote afstanden doet vermoeden: 76,36 meter.
De Fendt van het Hurricane team had het duidelijk naar zijn zin op de baan in Oudenhoorn, de imposante Fendt zette fluitend met een strakke run een mooie afstand van 96,16 meter neer.
Als laatste starter was het de beurt aan Sjors Zeinstra met zijn New Born Deere, zou hij nog roet in het eten kunnen gooien voor Sømœlk D’n Aerdvruter?
Maar met een slecht lopende motor kwam Sjors niet verder dan een ‘schamele’ 88,72 meter.

Langs de baan gingen ‘de vruters’ uit hun dak, we hadden de twee plaats te pakken!!!!! De weg terug lijkt gevonden. Eindelijk waren er weer bloemen!!





Gelukkig heeft de organisatie de hele wedstrijd af kunnen werken, en kunnen we terug kijken op toch weer een geslaagde wedstrijd in Oudenhoorn.

De komende twee weken hebben we de tijd om alles goed te controleren, eventueel nog het één en ander aan te passen om de prestaties nog wat te verbeteren.
Op 6 Juli het is namelijk het Drentse Eext wat het tractorpulling circus gaat ontvangen.
Natuurlijk zal Sømœlk D’n Aerdvruter daar ook weer aantreden om te kijken of we weer het podium mogen bestijgen daar.

Groeten,

Sømœlk D’n Aerdvruter team.

(Verslag: Geert Jans... D'n Henk)


Powerweekend in Made.

Na een mooie 6e plaats in het Franse Bernay dit maal behaald door Marc Tops moesten we uiteraard de motor controleren.

Helaas was het motor technisch niet helemaal in orde dus moest er weer flink gesleuteld worden om alles op tijd klaar te hebben voor de wedstrijd in Made.

Maar zoals u inmiddels wel gewent bent van ons kregen we de Vruter op tijd klaar en kon er zaterdag morgen om 9.30 uur vertrokken worden uit Casteren zodat we op tijd in Made waren.

Ditmaal met onze compleet opnieuw gespoten en beletterde oplegger (wat mede mogelijk gemaakt is door Beukers autoschade), en de nieuwe beach vlaggen om onze actie voor Energy4all te promoten. ( met dank aan Joost en Susan van de firma SØmælk)

 

Om dat dit onze  thuis wedstrijd is willen we hier altijd goed voor de dag komen. Tevens organiseren we hier onze jaarlijkse sponsor dag  en zijn er ook altijd vele fans aanwezig.

Het weer was ook goed alleen de wind was wat aan de harde kant maar dat mocht de pret niet drukken. De dag beginnen we zoals altijd met een gezellige bbq waar deze keer zo'n 55 mensen aan deelnamen. Dit is altijd een zeer gezellig begin van de dag en is er de tijd om met iedereen eens gezellig bij te praten.

 

In Made moest er gestreden worden voor het NK en de Eurocup punten. De superstock klasse moest weer als laatste klasse dus konden we eerst nog wat andere klassen bekijken. Rond de klok van 19.30u was het dan zover en ging de superstock van start. De organisatie lag voor op schema dus kregen we een mooie sleepwagen afstelling SøMælk D'n aerdvruter moest als vierde laatst en konden de mannen eerst nog eens kijken waar de beste plaats op de baan was.

Er werden al meerdere fullpulls gereden en dit moest dus ook mogelijk zijn voor Gert-Jan. Eindelijk was het zover. Rustig werd er opgetoerd en de start was goed met meteen een mooie balans.

Dit resulteerde in een mooie fullpull.

 

Op naar de finale.

Hierin kwamen 9 tractoren aan de start. Gert-jan moest als een na laatste en zette wederom een mooie run die eindigde bij 79.25 mtr. De 2 tractoren uit de stal Zeinstra bleken weer oppermachtig met een 1e en een 2e plek gevolg door de Deen Rabbit g'n Mad.

SøMælk D'n aerdvuter eindigde op een mooie 4e plaats en komen zo toch weer dichterbij de top van het klassement.

In het Nederlandse klassement eindigde we als 3e

 

Na alle Europese tractoren werd er nog een demo gegeven de de Amerikaan Controlle chaos.

Dit is een dikke international V8 superstock die deze zomer in europa verblijft.

Zo eindigde deze wedstrijd super voor ons team en konden we ons opmaken voor nog een gezellig feestje en uiteraard napraten in de grote tent van powerweekend Made.

 

De volgende dag werd er nog gekeken naar de andere eurocup klassen en tegen de avond werd er weer vertrokken richting Casteren. We kunnen ons nu weer opmaken voor de volgende wedstrijd die van a.s. zaterdag in Oudenhoorn.

Hier word weer gestreden om de NK punten.

Mvg tractorpulling team d'n aerdvruter

 

 


TOPS NOR DEN TOP

- Bernay 2013

Na een lange week sleutelen was de “Rooie uit Casteren” weer tot leven gewekt, zodat na middernacht de reis naar Frankrijk kon worden ingezet. Een paar uur later kregen we bericht dat een auto vol Vruters ook was begonnen aan de reis en dus wisten we dat we er niet alleen voor stonden. Rond een uur of 10 kwam de “camion” aan in een nogal nat Bernay. Door de regenval van de laatste dagen was het terrein niet helemaal top en met wat hulp van een sleeptrekker stond het span op de juiste plaats en kon alles worden klaargezet voordat de poorten om 11 uur open gingen.

Na een paar uurtjes rust werd er rond 13 uur begonnen met een paar Franse klassen waardoor we de baan alvast even konden bekijken. Nadat we voldoende hadden gezien werd het tijd om te kijken wat we hadden meegekregen voor het avondeten. Dit bleken lekkere hotdogs te zijn waardoor Moaske het niet zo heel druk had, hij moest namelijk ook nog op de baan staan, en hoorde deze keer dus bij het "dream team".

Rond 18:30 was het dan onderhand tijd om te beginnen met de 3 eurocup klassen die er op het programma stonden en na een korte ceremonie konden de eerste machines van de 2.5t modifieds het gaan proberen. Het bleek een moeilijke baan te zijn en de sleepwagenbemanning had moeite een goede afstelling te vinden maar uiteindelijk was deze toch gevonden. Aan het einde van de klasse bleek toch dat de Double Screamin en Black Power een stuk beter waren dan de rest waarnaar het tijd werd voor de superstocks.

Na de schade in Stroe hadden we besloten Pauly niet mee te nemen(hij moest naar een bruiloft) en dat Marc Tops moest proberen om de eerste Full Pull van dit jaar neer te zetten. Toen de Vruter bijna als laatste nog moest aanhaken zagen we al dat dit moeilijk ging worden omdat er nog maar 3 tractoren nipt voorbij de 100 meter kwamen.

 

Nadat Manon Kools voorbij was gekomen met haar Interaction werd het stil in het rode kamp. Dit was het teken dat Tops op de baan kwam en dat we zo konden zien of al het werk van de afgelopen week zijn vruchten heeft afgeworpen. Toen de machine eenmaal op zijn plaats was gedirigeerd kon er aan het optoeren worden begonnen en tot onze vreugde vertrok Tops met een mooie gang richting de 100 meter. Toen het gas weer werd dichtgetrokken en alles nog goed liep was het tijd voor een feestje. Met een afstand van 98.54 werd de Full Pull net niet gehaald maar dit was tot nu toe wel onze beste poging dit seizoen. Uiteindelijk bleek deze afstand de 6e plaats waard en ging de overwinning naar het “gekke konijn” uit Denemarken gevolgd door de beide tractoren uit Oudekerk a/d Amstel.

Toen na het feest de laatste feestgangers hun bed weer opzochten kwam de zon alweer bijna op. En toen deze helemaal was verschenen was het al weer tijd om terug te gaan naar Casteren. Daar wordt nu weer hard gewerkt om over 2 weken weer in topconditie klaar te staan voor de volgende wedstrijd. Deze zal dan worden verreden tijdens het Powerweekend in Made waar we zowel voor de punten in de Nederlandse Grand-national gaan strijden alsmede voor punten in de Eurocup .

(Met dank aan Theo en Toos voor foto en film, Jan Roefs voor het vervoer, en John Vermeer voor het verslag.)

Met vriendelijke groet:
Tractor pulling team D'n Aerdvruter
 


STROE

- Stroe eindigd met fikse domper

Nadat de tractor gecontroleerd  was na de wedstrijd in Didam konden we op zaterdag morgen op tijd
vertrekken richting Stroe.
Ditmaal werd de oplegger vervoerd door Verhoeven transport uit waalre, waarvoor uiteraard onze dank!!
We hadden er dit maal het volste vertrouwen in dat het goed zou gaan na de goede run in Didam.

We waren mooi optijd en konden rustig alles opbouwen en rustig een bakje koffie doen.
Ook keken we nog een groot stuk van de andere klasses want de superstocks reden als laatste.
Het tempo zat er goed in bij de wedstrijdleiding want er werd rond 20u regen verwacht.

Om 18.30u was het dan zover en kon de superstock klasse beginnen.
Er werd gereden met floting finisch zodat we voor de regen klaar zouden zijn.

Sømælk d'n aerdvruter moest als 6e aanhaken.
Nadat er al diverse goede runs gemaakt waren en Zeinstra Newborn Deere al een mooie afstand had weggezet van 102 meter moesten we flink aan de bak.
De tractor klonk goed bij het optoeren en de start was geweldig met meteen veel snelheid.
Maar helaas ging het bij de 60mtr goed fout en was het einde run  op 83.13 meter.
Al vlug leek het er op dat er een zuiger uitgesmolten was, dit was al tezien zien aan de opgezette carterpan.
Ook All or nothing liep schade op en Sixshooter eindigde buiten de baan.

(Op de foto is toch weer het bordje 70 meter in zicht, hier ging het vorig jaar ook enkele keren fout)

Zapo pakte een mooie 3e plaats.
Newborn deere werd 2e en Incredible Deere pakte de overwinning in Stroe met 6 meter  verschil.
Sømælk d'n aerdvruter eindigde als 10e
De wedstrijd was net optijd afgelopen want direct na de klasse begon het te regenen

Nadat we de tractor weer geladen hadden konden we weer naar huis met een drukke week voor de boeg,
want a.s. zaterdag moeten we weer rijden in
Bernay.
Dit is onze eerste Eurocup wedstrtijd

Zondag morgen zijn we direct begonnen met het uit elkaar halen van de moter.
Hier was al snel duidelijk dat er een zuiger gesmolten was dus heel veel werk.

We zijn met alle macht aan het werk om alles op tijd klaar te krijgen voor a.s. zaterdag

Mvg tractorpulling team D'n aerdvuter

(Verslag: Martien Intven)

 


- Didam

De kop is eraf.

 

Afgelopen maandag was het dan zover.
Onze eerste wedstrijd van het seizoen in Didam.
Na Fuchtorf hebben we de tractor gecontroleerd en bleek alles in orde.

Dus het was wat kleppen stellen ,olie verversen en turbo's controleren.
Het enige probleem was dat we geen grip hadden in Fuchtorf, dus moest er aan de banden gewerkt worden.
Dit bleek achteraf een hele klus , maar een paar dagen voor Didam was alles toch weer klaar.

Op zaterdag voor Pinksteren wilden we nog even starten maar hij wilde niet aanslaan.
Naar later bleek had er een kabel van de noodstop klem gezeten.
Toen deze gerepareerd was kon hij gestart worden en alles zag er goed uit.

2e pinkersterdag werd al weer vroeg vertrokken uit Casteren om op tijd in Didam te zijn.

Hier aangekomen werd alles gelost en klaar gezet.
Ook was er voor het eerst de mogelijkheid om mee te doen met onze actie voor Energy 4all.

Hier werd al door diverse mensen aan deelgenomen.

 

De superstock was de 4e klasse dus we hadden nog even om wat andere klassen te bekijken.

Om ongeveer 15.30u was het zover.
De proeftrek was voor Silver Bullet die zijn eerste run maakte als componenten tractor.
Daarna was het Interaction die de eerste afstand boven de 100 mtr liet noteren.

Na nog enkele runs was het de beurt aan SØMÆlk D'N AERDVRUTER.
Iedereen had goede hoop, het optoeren ging goed en de start was ook goed.
Na een mooie run eindigde deze bij 97.27 mtr dus net niet genoeg voor de finale.
Want na een reglements wijziging mogen alleen de 4 beste tractoren die boven de 100mtr trekken terug komen in de finale.

Dit waren na Interaction , Zapo en All Or Nothing.
De winnaar werd Zapo op 4 cm voor nr 2 All Or Nothing.
Nummer 3 was Interaction maar deze was niet meer gestart in de finale na technische problemen.

SØMÆlK d'N AERDVRUTER eindigde als 5e waar we tevreden mee waren.

 

Afgelopen dinsdag hebben we alles al weer gecontroleerd en alles bleek in orde en is hij al weer bijna klaar voor onze volgende wedstrijd a.s. zaterdag in Stroe

Tot ziens.

Mvg tractorpulling team D'n Aerdvruter

 

Hier de volledige uitslag van Didam

1 zapo
2 all or nothing
3 interaction
4 Terminator
5  Somælk D`n Aerdvruter
6 Incredible Deere
7 Six Shooter
8 Zeinstra new born deere
9 European maid
10 Hurricane
11 Silver Bullit
12 Green Ganster  Deere. ( diskw)

Verslag: Martien Intven

 


- Fuchtorf.

Hallo pulling fans.

Nadat afgelopen jaar na het EK in Füchtorf al enkele mensen van het aerdvruter team de sfeer geproefd hadden aan het ‘Boothaus’  in een plaatsje vlak bij Füchtorf , Telgte,  kwam de uitnodiging van de eigenaren Jürgen en Dieter Fehrenkötter en hun vrienden Dennis Dülger en Christian Rüschoff om met meer mensen van het team tijdens de ‘reguliere’ wedstrijd van 2013 te komen grillen (BBQ-en) en een pilsje te komen drinken.

Het werd nog even krap of we in de gelegenheid waren deze uitnodiging te in te willigen omdat er heel veel werk was aan zowel de tractor als de trailer  in de week voorafgaand aan de wedstrijd in Füchtorf.
Uiteindelijk vielen alle puzzelstukken op vrijdag en zaterdag in elkaar en kon zaterdag ochtend D’n Aerdvruter zijn eerste meters maken met de nieuwe reverser van het Green Fighter team maken.

 

 

Nadat alle benodigde spullen voor het weekend in de trailer geladen waren kon het team vertrekken naar Telgte deze keer werd de trailer getrokken door de Daf van Jan Roefs.

Na een reis van zo’n 3.5 uur kwamen de eerste van het team aan bij het vakantiehuisje van Jürgen en Dieter.
Alwaar de Duitse en Nederlandse vlag al gebroederlijk naast elkaar wapperde.
Onze Duitse vrienden hadden alles in staat van paraatheid gebracht om de ‘vruters’ te ontvangen.
Er was zelfs voor een visakte gezorgd zodat er door Imke, Marijn  en Gert-Jan gevist kon worden!


 
Ook was de elektrische boot weer in het water gelaten, en dus werd er door Dennis Dülger regelmatig een ‘rondvaart’ verzorgd voor groot en klein.   Om een uur of 9, toen iedereen aanwezig was hadden de gastheren al gezorgd dat er genoeg eten op de grill lag om alle hongerige buiken van de vruters te vullen. De met zorg en “Deutsche punktlichkeit’ bereidde vleeswaren gingen er zéér goed in samen met de ‘Hollandse’ koude schotel die blijkbaar in Duitsland niet in zulke lekkere variant te verkrijgen is
Tegen de avond werd er bij een behaaglijk vuurtje gezellig gekletst met elkaar, maar toen het was frisser werd gingen de meeste toch schoorvoetend het ‘Boothaus’ van Jürgen en Dieter in, en werd het nog een gezellige boel daar binnen.

Na een zéér geslaagde avond en nog een bezoek aan de overkant van het water ( waar een feesttent stond )zijn we gaan slapen om op zondag naar Füchtorf te vertrekken voor de wedstrijd.


Jürgen, Dieter, Dennis en Christian nogmaals hartelijke dank voor de gastvrijheid, de gezelligheid en alle goede zorgen voor deze geslaagde avond.
Dit is zeker voor herhaling vatbaar !!!!

(Verslag Geert Jans)

 

Op zondag morgen is het weer vroeg dag. We moeten nog een stukje rijden voor we op het pulling terrein zijn.

Als we eenmaal op ons plek staan kan de koffie pot snel zijn werk gaan doen, want voor de meeste is da wel lekker na een avondje feesten. Ook word de tractor gelost en klaar gezet.

 

Dan is het nog even wachten tot de superstock klasse aan de beurt is.

 
Er stonden 10 deelnemers op de startlijst waarvan 6 Nederlandse teams. Hierbij was ook aanwezig de nieuwe Green Gangster Deere uit de stal van Sjors Zeinstra. De spanning begon inmiddels een beetje te stijgen want wat zou D'n Aerdvuter gaan doen. In de winter periode alles uit elkaar gehaald en gecontroleerd en een nieuwe reverser in gebouwd. Dit wordt de grote test of alles weer naar behoren zou werken.

 

Na dat er al een aantal fullpulls gereden waren was het dan de beurt aan Gert-Jan. Bij het optoeren klonk het goed en bij vertrek ging de tractor meteen hangen maar tijdens de run verloren we de grip en ging de tractor wat hoog in toeren waarbij Gert-Jan het gas dicht deed. Hij eindigde bij 92.44 meter dus net geen full-pull en mocht dus niet meer terug komen in de finale. Dit was eigenlijk wel jammer, hier hadden we eventueel nog wat meer data kunnen verzamelen. De wedstrijd werd gewonnen door Manon met de Mitas All or nothing, 2e werd Zeinstra New born deere en 3e Green gangster deere. Wij eindigden uiteindelijk als 6e.

Nu gaan we de data uitlezen en kijken of alles naar wens is. Dan kunnen we ons opmaken voor de volgende wedstrijd die is op maandag 20 mei in Didam. Meer foto's van dit mooie weekend vind je hier.

Mvg tractorpulling team D'n aerdvruter

(Verslag Martien Intven)

 

 


- Nieuwe Reverser.

Afgelopen zaterdag 16 februari zijn we naar Füchtorf geweest om eens te kijken naar een goede vervanger voor de gesneuvelde Reverser.
Er werd rond 6 uur vertrokken naar het Green Monster Team waar we een kijkje konden nemen in hun uitgebreide werkplaats
We hebben gekozen voor de laatst nieuwe uitvoering, we moeten natuurlijk hiervoor enkele wijzigingen doorvoeren in de bevestiging maar we gaan er van uit dat we de eerste testrun kunnen maken in Füchtorf tijdens de wedstrijd op 27 & 28 april 2013.

- Presentatie voor automobile technici  ATC midden Brabant.

enige tijd geleden was bij ons tractorpulling team een verzoek binnen gekomen of we een presentatie  wilde geven voor ATC.
Natuurlijk wilde we dit doen en zo konden we beginnen aan de voorbereiding.
Het was voor ons de eerste keer  en vroegen ons af hoe we dit het beste aan konden pakken .We hadden besloten dat we een PowerPoint  presentatie gingen maken.
Onze webmaster johan is hier nog al handig in dus die ging volop aan de slag.
We hadden in een vergadering al van alles besproken en dit werd verwerkt in de PowerPoint.

De presentatie zou op 14 febr verzorgd worden in onze werkplaats.
Een week van te voren hadden we nog een generale repetitie  gehouden zo dat we goed voor bereid waren op de officiële  avond.
Op de avond voor de presentatie werd er van alles klaar gezet zoals  een kaal  motorblok, de tractor zelf natuurlijk  en enkele krukassen .
ook moesten er een aantal stoelen neer gezet worden want er werden toch ongeveer 50 a 60 mensen verwacht.

Op de dag zelf was het nog spannend hoeveel mensen er kwamen om dat er slecht weer met sneeuw en ijzel werd voorspeld.
Maar om 20.00u waren er toch al 60 mensen dus konden we beginnen.
Gertjan en Marc Tops zouden de presentatie grotendeels doen en Geert zou een stukje doen over de electric.
Er werd aandachtig geluisterd en er werden  goede vragen gesteld.
Al met al een hele mooie en goede presentatie voor de pauze.

Na de pauze was er tijd om alles te bekijken en vragen te stellen bij de tractor en diverse onderdelen.
Dit alles onder een genot van drankje.

Tegen 22.30u kwam er een einde aan deze mooie en geslaagde avond en kon iedereen weer huiswaarts keren.

 

 

Verslag: M.Intven


- Opknappen oplegger.

- Tussen kerst en nieuw is er hard gewerkt aan de oplegger. Dit waren we al een tijdje van plan maar tijdens het seizoen blijkt de vruter nu niet zo bedrijfszeker dat we tijd over hebben voor andere werkzaamheden. Gert-Jan had geregeld dat de oplegger 4 dagen binnen kon staan bij de Beijer. Hier hadden we de beschikking over de gehele werkplaats en konden we gebruik maken van de put. Er werd begonnen met het werk vanuit de put zoals wiellagers, remmen, afscherming van de aggregaat tegen opspattend vuil enz. enz.

 

-We gaan hem op nieuw laten spuiten bij Beukers autoschade dus al de stickers moeten eraf.
-Omdat de koelkast eigenlijk altijd aan de kleine kant is wilden we graag een koeling onder in de bak. Dit werd mogelijk gemaakt door Antonis koeltechniek.
- Verder werden alle tl balken vervangen door Led verlichting, werden overbodig geworden kabels verwijderd, en werd de bediening van de lier verzet zodat we hem vanuit de deuropening kunnen bedienen.
- De binnenafwerking had door de jaren heen veel geleden en was dus aan vervanging toe. Deze is nu afgewerkt met Trespa, dus kan er hopelijk weer jaren tegen.
- Omdat er op de plaats van de opbergruimte van de party tenten de koeling komt, hebben we een bak gemaakt die onder de oplegger kom te hangen. Stelt misschien niet veel voor maar moet wel gebeuren.
- Een nieuwe deur ervoor en klaar. Moaskuh gaat gewoon door met het verwijderen van stickers met zijn vanille borstel.
- Dat kun je wel aan Martien over laten.
- Theo en Toos kwamen ook even kijken... En konden het niet laten om even mee te helpen :-)
- Marijn natuurlijk ook flink aan het meehelpen.
- Bij hard werken hoort goed eten. En dat was natuurlijk weer prima verzorgd.

We zijn blij dat er in deze dagen zoveel werk verzet is, daarom willen wij iedereen (niet iedereen staat op de foto) die is komen helpen heel hartelijk bedanken.

Meer foto's van de werkzaamheden kunt u hier vinden.