Verslagen 2010:


Bakel 2010

Na een geweldig weekend in Zweden waren we er nu ook op gebrand om deze wedstrijd te winnen. Na wederom een korte sleutelweek vertrokken we om 13.00u richting Bakel. Toen we vrachtwagen gestald hadden en d'n Aerdvruter gelost werd alles wedstrijd klaar gemaakt. Om 21.00u ging de superstock klasse van start. In de kwalificatie run gingen 7 van de 11 combinatie over de fullpull lijn die zich hierdoor plaatste voor de finale. Wederom moest d'n Aerdvruter als voorlaatste starte en moest de afstand van Terminator 85.07m zien te overschrijden. Hier ging Gert-jan 5m aan voorbij en stopte bij 90.18m. Dit was al zeker goed voor de tweede plaats met nog 1 tractor te gaan. Dit was interaction met Manon Kools maar deze strande op 88.43m en werd hiermee tweede maar tevens Nederlands Kampioen. Weer was d'n Aerdvruter de beste en dit was dan de 4e superstock wedstrijd op een rij die gewonnen werd. Dit was tevens het einde van het seizoen. Een seizoen dat moeizaam begon maar geweldig eindigde, maar een plaatst voor het EK 2011 en Alaharma in Finland hebben we ieder geval al binnen. Verder willen we iedereen die een steentje heeft bijgedragen dit seizoen aan het succes van d'n Aerdvruter hartelijk danken en hopelijk tot volgend jaar. Voor ons is er weinig rust, we beginnen zo spoedig mogelijk aan een grondig en groot onderhoud om in Januari 2011 weer vol aan de bak te kunnen aan de indoor wedstrijden.

EK Ekeröd in Zweden 2010

Na een korte sleutelweek waren we donderdagavond vroeg klaar voor vertrek richting Zweden de vrachtauto met tractor vertrokken al om 18.00u voor de lange reis. 's Morgens vroeg om 05.00u gingen de supportersbus met 30 personen. Na een lange maar goede reis kwam de vrachtauto en de bus vrijdag om 18.00u aan op het wedstrijdterrein. Toen we alles geparkeerd hadden gingen we vlug ons kamp opbouwen want het werd al vroeg donker en het koelde erg vlug af in Zweden. Na een gezellige avond, voor sommige tot in de kleine uurtjes was het voor Gert-jan op tijd slapen gaan want het zou de volgende dag toch een spannende dag worden. We hadden immers de vorige 2 superstocks wedstrijden gewonnen, dus waren we hier ook titelkandidaat. 's Morgens was het weer vroeg ontbijt want we waren de eerste klasse, tevens werden we eruit gepikt voor de steeksproefse machine keuring. De keuring was voor d'n Aerdvruter geen probleem en kregen nog complimenten van de keurmeester dat alles perfect in orde was. Met de zon hoog aan de strak blauwe hemel begon om 11.00u de rijders presentatie en daarna steeg de spanning bij Gert-jan en de andere teamleden en supporters. Met 11 deelnemers aan de start reden er 6 fullpulls, 2 kwalificeerde zich net niet voor de finale en 3 verspeelde een motorblok. De fullpull van d'n Aerdvruter was immers wel overtuigend, nu op naar de finale. De spanning steeg bij iedereen naar nog grotere hoogte. Peter Clarke met Red Fever mocht de openings run maken en zette deze neer bij 94.23m dit was een zeer goede run want iedereen beet zich er op stuk en kwam niet aan deze afstand. Toen moest d'n Aerdvruter als voorlaatste starten, er werd opgetoerd en rustig kwam alles in beweging er kwam snelheid in de combinatie de voorwielen hoog van de grond en alles kwam tot stilstand bij 98.00m. Dit was de winnende afstand en we waren Europees Kampioen. Wie had dit nog verwacht, maar het was zo en het feest kon beginnen. Na een mooie huldiging met leuke kissmissen en veel champagne werd het feest voortgezet op de tribune. Het was nog maar de eerste klasse dus we hadden nog een lang weekend tegaan. Toen zondagmiddag de balans was opgemaakt bleek dat Nederland toch wel heel goed is in tractorpulling en dat de meeste medailles naar ons land gingen. Maandagmorgen was het weer zeer vroeg op want we hadden nog een lange reis terug naar Casteren, hier zouden we opgewacht worden door familie, vrienden en overige supporter die niet met ons mee gereisd waren. Om 21.00u kwam d'n Aerdvruter aan en werd er nog wat gedronken en toen was het fijn slapen gaan na een geweldig en vermoeiend weekend.

Meerkerk 2010

EINDELIJK onze eerste overwinning is binnen, hieronder het verslag. Na een rustige vakantieweek (de tractor stond nog klaar van Lochem) vertrokken we zaterdagmorgen rond half 9 richting Meerkerk. Na een plekje gevonden te hebben, hebben we de tractor gelost en klaar gezet voor de wedstrijd. Weer werd de vraag gesteld wat we met de bandenspanning moesten doen. We hadden al wat getest in Alphen maar collega pullers meenden dat we nog slapper moesten rijden om voldoende grip te krijgen. Toch twijfelde we aan de spanning, dan toch de spanningsmeter van de collega puller erop, en wat bleek nu we hebben een afwijking in onze meter en daarom deden onze banden niet wat ze moesten doen, we reden gewoon met te harde banden. Dus na deze constatering weer meer lucht eruit en maar kijken wat hij deed, we hebben immers toch niks meer te verliezen in de Nederlandse competitie. Rond de klok van 16.00u begon de superstocks klasse. D'n Aerdvruter moest als derde aantreden nadat Terminator de proeftrek had gedaan en Just Maybe zijn blok al verspeelde bij het optoeren. De spanning liep op in het Aerdvruter kamp toen Gert-jan ging optoeren en een schitterende snelle full pull neerzette dit gaf hoop voor de finale. Nadat er 8 full pulls gereden waren in de kwalificatie run mocht D'n Aerdvruter als tweede aantreden in de finale. Nadat Terminator de vlag bij 83.40 meter neerzette moest D'n Aerdvruter en weer zette hij met een schitterende run de vlag maar liefst ruim negen meter verder op 92.89 meter. Met spanning werden de resterende 6 pulls gekeken maar er bleek niemand meer aan de afstand van D'n Aerdvruter te zijn gekomen. De eerste overwinning was binnen na een seizoen vol tegenslagen. Nu gaan we vol goede moet naar de Eurocup wedstrijd in Great Ecclestone (GBR) op 28 aug. Als D'n Aerdvruter hier wederom weet te winnen (en dat kan hebben we gezien) plaats hij zich als nog voor het EK in Zweden op 4/5 sept. Laten we hopen op de goede afloop dan is ons doel alsnog bereikt. Lochem Eerst even in het kort het verslag. Het dreigde al heel de wedstrijd te regenen en bij enkele klasses moest tijdens de wedstrijd al een paar keer het zeil op de baan tot de superstocks moesten aantreden. Gert-jan en alle andere tractoren stonden al te wachten in het parc-ferme om te beginnen aan de wedstrijd. Op dat moment begon het stevig te regenen en hield het niet meer op, zodat de wedstrijdleiding niks anders kon beslissen dan de wedstrijd af te lassen. Dit was zeer jammer want we hadden erg gehoopt om ons kunststukje van vorig jaar te herhalen. Demo Alphen Op zondag 1 augustus kwam Gertjan vanuit het Zeeuwse Cadzand om een demo te rijden in Alphen. Dit zijn leuke runs om ook nog eens iets te testen en tevens het publiek te vermaken. Hier hebben we twee leuke en goede runs gemaakt en wat uitgeprobeerd met de bandenspanning. We gaan nu vol goede moed naar Lochem of we eindelijk is mee kunnen strijden met de top.

Cadzand 2010

Op zaterdag 31juli was de wedstrijd in het Zeeuwse Cadzand. Deze wedstrijd vindt altijd plaats in de voortuin van Bram Kools van het Interaction team. Zij hebben ook een mini camping zodat Gertjan en zijn gezin hier tevens een weekje vakantie aan zee van maken. Ik kan over deze wedstrijd weinig vertellen omdat ik (Martien Intven) hier zelf niet aanwezig was omdat ik zelf een wedstrijd moest rijden in de standaard klasse in Alphen waar Gertjan op zondag nog een demo kwam geven.

Eurocup Herning 2010

Vrijdagmorgen zou de rit om 5 uur beginnen richting Denemarken. Vol goede moed werd er vertrokken uit Casteren om dat de demo in Gulpen goed verlopen was. We werden 's avonds om 17.00u verwacht bij de familie Oppers waar we ieder jaar een tussenstop maken met een heerlijke BBQ en menig blikje dommelsch. Dit jaar was ook het Interaction team aanwezig zodat het een zeer gezelllige avond(nacht) was geworden. 's Morgens werden de eerste om een uur of 8 weer wakker en maakte een rondje over de boerderij van Joost Oppers, want een stal met 300 koeien blijft altijd mooi om te zien. Nadat iedereen weer fris gedoucht was werdt er rond 13.00u vertrokken naar het wedstrijdterrein in Herning. Daar aangekomen hadden we ons kamp opgezet en werd de tractor wedstrijd klaar gemaakt. Om 19.00u moest de superstock klasse aantreden. Na de goede demo in Gulpen hadden we weer veel vertrouwen in de tractor en hoopte op een hoge klassering om ons alsnog te plaatsen voor het EK in Zweden. Toen Gertjan moest rijden was er nog maar een fullpull gereden en de rest strande tussen de 90 en 100 meter. Gertjan kwam maar aan de 88m en mocht dus niet meer terugkomen. Hiermee eindigde hij op de 8ste plaats en was een plaats op het EK verkeken. Wat blijkt nu, omdat de wedstrijd Bettborn afgelast is wordt er op 28 augustus in Great Ecclestone (GB) nog een EuroCup wedstrijd verreden en krijgen we als nog een kans om ons te plaatsen voor het EK. Op zondag nadat alles weer gepakt en gezakt was zijn we weer naar huis gereden na een gezellig maar vermoeiend weekend. Beachpull Putten Na de tractor weer gecontroleerd te hebben na de wedstrijd in Eext, vertrokken we zaterdag met goede moed naar Putten. In Eext had hij goed gelopen en geen schade (deze hebben we wel genoeg gehad voor dit jaar). De wedstrijd zou meetellen voor de eurocup en voor de A-divisie. Willen we nog naar het EK in Zweden dan moeten er nu punten gepakt worden voor de eurocup. Na dat er menig fullpull gereden was kwam Gert-jan als 10e aan de start. Iedereen had er goede hoop in dat bij d'n Aerdvruter ook wel zou lukken. Het was immers weer niet zo want bij de 83.04m was weer einde oefening met niet goed lopende tractor. Iedereen baalde als een stekker want dit hadden we niet verwacht. Gelukkig hebben we toch nog 3 punten gepakt zodat het nog steeds mogelijk is om ons te plaatsen voor het EK. Hiervoor zullen we de volgende wedstrijd wel moeten winnen in het Deense Herning in het weekend van 24/25 juli. Afgelopen dinsdag werd de tractor gelost en uitelkaar gehaalt voor wederom een oorzaak te zoeken. Toen de uitlaat spruitstukken er werden afgehaald en de flexcibele delen werd het probleem al snel gevonden. De flexibele delen bleken aan de binnenkant vevormd te zijn zodat de doorgang 6 maal zo klein geworden was. Hierdoor kon de motor z'n uitlaat gassen niet kwijt en komt er niet voldoende lucht in de turbo's. We hopen als dit vervangen wordt het probleem opgelost is zodat we in Herning volop mee kunnen strijden om de eerste plaats en ons plaatsen voor het EK. A.s. zondag zullen we nog een paar testruns gaan maken in het zuidlimburgse Gulpen zodat we met een perfect lopende tractor richting Denemarken kunnen.

BERNAY 2010

Na diverse avonden sleutelen, (na de schade in Hassmoor) was d'n Aerdvruter weer klaar voor zijn strijd voor de Eurocup ontmoeting in Bernay. Zaterdagmorgen omstreeks 5.30u is het team en enkele supporters naar Bernay gereden. In Bernay werd alweer de 2de Eurocup wedstrijd gereden van het seizoen 2010. Het weer was super en ook de gezelligheid onder de teamleden en supporters was goed. De superstock wedstrijd werd 's avonds pas om 21.00u verreden, dus er was in de middag nog tijd voor een bbq. D'n Aerdvruter werd klaargemaakt voor de wedstrijd. Het deelnemersveld was deze keer zeer sterk, de Engelse teams die het in Zweden hadden aflaten weren waren nu wel in Bernay! De supestock begon met als eerste Terminator, deze zetten een perfecte run neer, FULL PULL! D'n Aerdvruter moest als 8ste aan de start verschijnen, Gert-jan zag dat er diverse full pull getrokken waren dus hopelijk ook voor d'n Aerdvruter een goede run! De ketting ging strak, de groen vlag viel, en op naar de full pull! Yes, het full pull, Gert-jan werd flink bejubelt door zijn vaste aanhang toen hij langs de tribune af kwam gereden! Acht finalisten waren er in de superstock finale, dit beloofde veel! Toch was er weer een tegenslag voor het team, de motor van d'n Aerdvruter was van tijd afgegaan tijden de kwalificatie run! Gert-jan kon in de finale niet meer terug komen. Toch kijkt het team terug naar een tevreden strijd die Gert-jan en zijn Aerdvruter heeft afgeleverd! Doordat d'n Aerdvruter niet in de finale mee kon strijden werd er een 8ste plaats herovert

LIDKöPING  2010

Na de flinke schade van Wierden die d'n Aerdvruter had opgelopen, hebben Gert-jan en zijn teamleden het toch weer voor me elkaar gekregen om de tractor klaar te krijgen voor de 1ste Eurocup wedstrijd in Lidköping Zweden. Op donderdag 20 mei omstreeks 08.30u is het team d'n aerdvruter met enkele supporters vertrokken richting Zweden. Iedereen was dan ook gespannen, want in lidköping moesten de 1ste Eurocup punten gepakt worden! De eerste dag liep op rolletjes na z'n 1100km hebben we een overnachting gemaakt net over de grens in Zweden. Iedereen had ook een hongerig gevoel, dus voor het slapen gaan hebben we nog de bbq aangemaakt en natuurlijk enkele biertjes gedronken. Dis alles onder het genot van moaskes muziekmix!! Iedereen was moe van de 1ste dag, we zijn dus ook al op tijd gaan slapen. Vrijdag 21 mei omstreeks 06.30u waren de eerste vruters weer uit hun warme bedje gekomen. Het ontbijt werd gemaakt, met een lekker gebakken eitje. Na alles opgeruimd te hebben, zijn we weer rond 07.30u vertrokken richting Lidköping. Er waren dan ook nog 300km te gaan. Omstreeks 12.30u aangekomen in het Motorsport stadion waar de 1ste Eurocup wedstrijd gehouden werd. Er waren al divers teams aanwezig, die een dag van te voren waren aangekomen. Na het nuttigen van een lekker brabants biertje, is Gert-jan en zijn d'n Aerdvruter gaan lossen. Rond 16.00u kwamen de eerste Zweedse supporters naar de wedstrijd areana om de tractoren en de team te begroeten. D'n Aerdvruter werd klaargemaakt voor de wedstrijd. Divers Zweedse tractorpulling supporters kwamen dan ook een kijkje nemen bij d'n Aerdvruter. Om 22.00u begon de Superstock klasse. D'n Aerdvruter moest de proeftrek maken, na enkele tractoren te hebben getrokken werd er besloten door de organisatie om de sleepwagen zwaarder te zetten. D'n Aerdvruter kwam op de baan, het Brabantse legioen juichten dan ook flink toe. Er werd aangehaakt, ketting strak, opgetoerd, d'n Aerdvruter vertrok richting finish er werd een fullpull getrokken! Dit beloofde veel voor de finale! De superstock finale waren 7 tractoren voor gekwalificeerd 6 uit Nederland en Silvia uit Zweden. De finale begon, d'n Aerdvruter kwam op de baan, en weer kreeg het een flink gejubel van de supporters. Gert-jan wist wat hij moest doen met zijn Aerdvrutr, om in dit veld mee te strijden om de plaatsen 1-2-3-! Ketting strak, opgetoerd en er werd gas gegeven richting finish, d'n Aerdvruter had een probleem met de remmen, toch werd er een mooie afstand gemeten van 92.72m. Dit was niet genoeg voor de podium plaatsen. Het team was uiteraard tevreden hoe de motor liep, dit beloofde veel voor de volgende wedstrijden. De avond/nacht werd dan ook afgesloten met een Brabants koud biertje en met lekker Zeeuwse snacks! Voor enkele vruters was het dan ook laat in de nacht dan men ging slapen. Zaterdag 23 mei vertrokken we met het interaction team weer richting Denemarken naar de familie Oppers in SØnder Felding. Dit was nog een flinke trip van 800km. Aangekomen bij de fam. Oppers omstreeks 20.00u werden we dan ook warm onthaald. 2 tractoren werden gelost, en in de werkplaats gestald, deze zouden op zondag 23 mei een inspectie krijgen voor de demo wedstrijd in Hassmoor in noord Duitsland, die op maandag 24 mei verreden werd. Suzan en Joost Oppers hadden voor ons nog en bbq geregeld, dit smaakte dan ook verrukkelijk, dit ondermeer met een brabants biertje! Op zondag 23 mei, werd er op tijd opgestaan, want er moest gesleuteld worden aan de 2 machines. D'n Aerdvruter werd ook flink geinspecteerd, en het probleem van de remmen werd hopelijk verholpen. Nadat de tractoren geinspecteerd waren kwamen er nog enkele Nederlandse/Deense pulling fans een kijkje nemen. De tractoren werd geladen en we renden naar Hassmoor Duitsland een trip van 230km. Omstreeks 21.30u aangekomen op de wedstrijd locatie in Hassmoor, hebben we weer een gezellig avondje gemaakt met het Interaction team en enkele duitse pulling fans. Weer was het laat geworden voor enkele vruters. Op maandag 24 mei, begon de wedstrijd al vroeg in Hassmoor. Voor d'n Aerdvruter begon de demo-wedstrijd omstreeks 15.00u. Er waren 3 tractoren in de superstock klasse de Duitser Best Solution, Interaction en onze eigen Aerdvruter. Weer moest d'n Aerdvruter als eerste aan de bak komen. De ketting werd strak getrokken, opgetoerd en op naar de finish, alles bleek goed te gaan tot de tractor stil kwam te staan bij 102.97m er ontstond carter explosie weer was de carterpan geexplodeerd en een stuk zuiger lag op de baan. Dit was voor het team echt balen, en demo rijden en dan deze schade rijden. Uiteindelijk was 102.97m toch goed voor een 1ste plaats voor d'n Aerdvruter. 2de Interaction met Manon Kools 101.43m 3de Best Solution met Kaizer junior die zijn maiden run reed 78.67m

WIERDEN 2010

Na alles gecontroleerd te hebben en de remmen aangepast werd er op Hemelvaartsdag 'smorgens vroeg vertrokken richting Wierden. De verwachtingen waren hoog, want iedereen had wel gezien in Stroe dat het toch wel erg hard ging. Gertjan moest als 6e starten. De ketting ging strak, er werd opgetoerd en vertrok richting finish. Bij de 65 mtr sloeg echter het noodlot toe, de olie spoot onder de tractor uit en stond meteen in vuur en vlam.(zie filmpje ) Dit was niet goed, Gertjan was ongedeerd ( op een olievlek na) en het motorblok was nog heel. De eerste conclusie was een carter explosie, want die stond een beetje bol. Weer hadden we maar 2 punten en werden een na laatste. Toen hebben we de tractor weer vlug in de vrachtwagen gezet en vertrokken richting huis om de verdere schade te bekijken.   Thuis hebben we alles opengemaakt en kwamen al snel tot de conclusie dat er een gesmolten zuiger in de motor zat. Dit was het gevolg van een verstopte norzel van het brandstofsysteem. Nu zijn we bezig om alles te repareren en als alles goed is gaan we donderdag a.s. vertrekken richten Zweden voor onze eerste Eurocup wedstrijd op vrijdag 21 mei.  

STROE 2010

Na een winter hard denken en verbouwen moest er toch nog tot de laatste avond (nacht) gewerkt worden om de tractor op tijd klaar te krijgen. Op vrijdag avond 7 mei was het zover na alles goed gecontroleerd te hebben ging de tractor naar buiten om voor de eerste keer gestart te worden. Dit blijft altijd een spannend moment waar de meeste teamleden bij willen zijn. Toen hij gestart werd liep hij mooi, maar hierbij was wel veel rookontwikkeling maar dit zou te maken hebben met de nieuwe motor die nog moest inlopen. Toen de tractor weer binnen gezet afgetankt en geladen voor de volgende morgen voor het vertrekt naar onze eerste buiten wedstrijd van het Nederlands kampioenschap.   Gertjan moest als 3e startte en toen deze aan de sleepwagen gezet werd ging de spanning op de tribune bij de Aerdvruter fans toch wel omhoog. Hij vertrok goed met een mooie balans en ging keihard naar de fullpull( zie filmpje), maar hierbij werd wel de laatste tien meter van de zijlijn overschreden wat diskwalificatie tot gevolg had. Toch waren we tevreden met hoe de tractor liep, alleen hadden we maar 2 punten. We gingen met een goed gevoel naar huis maar er moest toch nog wel wat werk verzet worden voor de wedstrijd in Wierden want de remmen werkten niet goed.